Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Glosetyggeren

with 13 comments

Glosetyggeren logo

Aschehoug har en nettside som setter glosepugging i høysetet. Det er mange måter å pugge gloser på, og de fleste lærebøker har en fyldig gloseliste til hvert kapittel. Men hvorfor skal elever pugge gloser de kanskje allerede kan? Og hva med de nye glosene som ikke står i gloselista i læreboka?

Glosetyggeren lar elevene selv bestemme hvilke gloser de trenger å lære til hvert kapittel eller tema. Elevene fyller ut sin egen gloseliste ved å skrive inn nye ord for eksempel på norsk og spansk, og når de er ferdige med sin liste sender de lista til sin private epost-adresse. Lista blir deretter liggende digitalt på nettet slik at de kan gå inn på lista igjen og teste seg selv i de glosene de selv mener de trenger å lære seg. Når testen er over får de opp resultatene – og kan forsøke igjen hvis de ikke har lært seg alle.

Det er selvsagt også en liten bonus i det at elevene faktisk må skrive inn glosene – og skrive dem korrekt. Mange elever synes at den «gammeldagse» måten å pugge gloser på ved å skrive glosene ned på et ark er kjedelig og de ser ikke nødvendigvis verdien som ligger i å skrive ordene en skal lære seg om og om igjen. Når de bruker Glosetyggeren, derimot, går det raskere å skrive, samt at de må være nøye når de skriver inn ordene første gangen – ellers blir det feil når de skal teste seg selv.

En siste fordel med Glosetyggeren er at gloselistene blir liggende tilgjengelige på nettet, slik at elevene eventuelt kan gå tilbake til gloselistene før en prøve og teste seg selv om igjen. Det er også mulig for lærere å lage en egen gloseliste til elevene og så gi dem nettadressen til glosetgger-oppgaven – eller elevene kan lage ordlister for ulike temaer og dele med hverandre.

 

Written by Therese Holm

13/01/2011 at 22:49

13 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har problemer med å få «Glosetyggeren» til å sende listen til e-postadressen min, får bare feilmelding»Listen kan ikke sendes. Det gikk greit bare første gang jeg prøvde.

    Oddveig Melhus

    23/08/2011 at 11:46

    • Hei! Jeg har ikke noe direkte med Glosetyggeren å gjøre, jeg har bare anbefalt den i denne bloggen – foreslår at du henvender deg til forlaget som styrer nettsida hvis problemene ikke løser seg!

      Español_con_Therese

      25/08/2011 at 21:16

  2. jeg bruker glosetyggeren hver uke til å øve gloser

    lotta kordelia

    21/11/2012 at 17:10

  3. Kunne dere fått dette til en iOS app til ipad iphone og ipod??

    Jon lier

    17/01/2013 at 20:18

    • Hei,
      Jeg har dessverre ikke noe med Glosetyggeren å gjøre direkte, jeg har bare omtalt den her på undervisningsbloggen – så dette kan jeg ikke gjøre noe med.
      Therese-

      Español_con_Therese

      10/02/2013 at 17:22

  4. Fint

    Karen

    28/01/2013 at 17:25

  5. jeg bruker glosetyggeren fordi læreren sa det

    Steffen Eide

    16/09/2013 at 12:57

    • Jeg er fornøyd med glosetyggeren.

      alva

      11/02/2014 at 15:19

  6. Veldig bra blogginnlegg, og takk for anbefalingen. Har brukt det siden du postet det her, og tenkte at det var på tide å si takk.

    Og en annen ting; jeg har selv drevet sider via wordpress, og jeg vet at mange går igjennom dette innlegget for å komme inn på glosetyggeren. Hvor mange lesere har dette innlegget i forhold til de andre? :)

    Theodor Karlsen

    17/02/2014 at 21:35

    • Det er definitivt mange som kommer hit via Glosetyggeren – det er vel det mest brukte søkeordet!

      Español_con_Therese

      26/03/2014 at 17:06

  7. Jeg bruker glosetyggeren hver dag:)

    Ronja Storlien Misje

    31/03/2014 at 12:47

  8. Jeg også kom hit når jeg søkte på Glosetyggeren. Men linken din og alle andre linker kommer til noe som ikke ser bra ut. Hva er skjedd med Glosetyggeren? Er det et Aschehoug-program?

    Ole Foss

    21/08/2014 at 15:45

    • Ole: Glosetyggeren er et Aschehoug-program, og når jeg sjekka lenka nå, så ser den ok ut for meg i alle fall? Så jeg vet ikke om noe har skjedd!

      Español_con_Therese

      27/08/2014 at 10:52


Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

