Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Classtools

leave a comment »

 

Selv om det er artig å bruke andres quiz’er og spill, er det noen ganger enklere å bare lage sitt eget – for eksempel når klassen har hatt i lekse å lære seg 25 nye ord på spansk. Classtools er en gratis nettside der du ikke trenger å logge deg inn, som lar deg lage enkle spill som egner seg fint for eksempel til glosetesting.En skriver inn alle glosene på norsk og spansk, velger spill og lagrer det hele enten som en egen widget på en nettside (blogg, notat i ITL) eller lagrer det slik at en får en link til spillsiden. Jeg har brukt for eksempel det litt Old Skool-liknende spillet Manic Miner (til venstre) til stor begeistring – og litt frustrasjon – blant elevene. Spillet går ut på at det kommer opp et ord nederst til høyre, som elevene skal oversette. Opp og ned på skjermen flyr ulike svaralternativer, og for å få poeng, må elevene gå på eller hoppe på det riktige ordet. Når elvene har fått tre rette, kan de ta en nøkkel, hoppe i en do – og komme til neste nivå. Ja, det er så barnslig – men de må passe seg for den giftige planta, istappen og den flyvende grisen – som tar livet av den lille figuren.

Selve «programmeringa» her er såpass enkel, at det ikke er noe i veien for at elevene selv kan lage liknende spill og dele med hverandre – men det har vi ikke fått prøvd ut ennå. Når en har lagt inn orda til ett spill, som Manic Miner, kan elevene dessuten velge blant fem ulike spill – fra flashcards til kanon-spill, så det er rom for variasjon!

«Dustbin» er et annet spill på samme plattform som blant annet kan brukes til å sortere ord etter ordklasser, verbtider, temaer etc. En kan for eksempel legge inn lister med verb, substantiv og adjektiv, og så la elevene sortere – på tid – i ulike søppelkasser. En kan legge inn verb i presens, indefinido og futurum og få elevene til å sortere disse. Eller en kan legge inn ord til tema som vær, mat og sport – og la elevene sortere disse. Det er ikke alltid en trenger å kunne hvert enkelt ord for å ha en følelse av hvilken kategori det tilhører.

Et siste spill som jeg har prøvd ut fra Classtools, er den gode, gamle  «Fruit machine» (se bilde til høyre). Her kan en legge inn for eksempel en klasseliste og så dra i spaken og la tilfeldighetene avgjøre hvem som skal feks oversette et ord. En kan også legge inn en haug med gloser, både på spansk og norsk, dele elevene i lag og så spørre en elev fra hvert lag i tur og orden. Det er ikke mer avansert enn å holde boka i handa og spørre på den måten – men det er noe med visualiseringa av maskinen, av orda som spinner rundt og den bittelille spenninga før maskinen bestemmer seg for et ord, som gjør dette litt ekstra spennende. Hvis eleven svarer rett får laget ett poeng og ordet tas bort – svarer eleven feil trekker man i spaken og neste person får svare.

Fordelen med alle disse spillene fra samme nettside er at de er enkle å tilpasse klassen, de er enkle og raske å jobbe med, de er tilgjengelige for alle elevene på hver sin pc og siden elever gjerne vil vinne spillet, spiller de gjerne flere ganger – og lærer seg forhåpentligvis ordene skikkelig underveis. Classtools blir kanskje ensformig i lengden, men er veldig bra som variasjon.

Written by Therese Holm

17/01/2011 kl. 18:57

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: