Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Wallwisher

leave a comment »

Noen ganger er det fint å få alle elevenes tilbakemeldinger om et emne på en og samme side – slik at alle kan se hverandres meninger. Det er jo mulig å bruke Diskusjons-funksjonen i It’s Learning, men da må en scrolle opp og ned for å få oversikten. Derfor liker jeg en nettside som lar meg få alle elevenes kortfattede meninger på en og samme side – nemlig Wallwisher.

Etter å ha registrert deg (epost og et passord, bare) kan du lage ulike «vegger» som hver får sin egen URL, der du legger inn et spørsmål til elevene, for eksempel. Du velger også bakgrunnsfarge, et lite bilde og et par andre funksjoner. Deretter kan du gi elevene denne URL’en og be dem feste en post-it lapp på veggen. Dette gjør de ved å dobbeltklikke på veggen og skrive det de har på hjertet. Det er ikke plass til mer enn i en vanlig tekstmelding eller en tweet – 160 tegn, så elevene må fatte seg i korthet.

Siden Wallwisher-nettsida er åpen for alle kan en i teorien frykte at andre personer enn sida er tenkt for kommer til å skrive sin hjertens mening – derfor kan det være lurt å slå på moderator-knappen som gjør at en må godkjenne hver post-it før den blir synlig på veggen. Jeg pleier også å insistere på at elevene skal bruke enten sitt eget eller bloggens navn  når de legger igjen en post-it, så jeg vet hvem som har kommentert og hvem som ikke har gjort det.

Wallwisher slik den ser ut når man lager «veggen».

Jeg spurte nylig elevene mine hva de egentlig synes om å bruke blogg i undervisningen. Hva de mente kan du lese på denne «veggen«.

Written by Therese Holm

02/02/2011 kl. 14:14

Legg igjen en kommentar

