Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

What Teachers Make

leave a comment »

Slam-poeten Taylor Mail skrev i 1999 diktet «What Teachers Make», og mange av hans framføringer av det finnes tilgjengelig på youtube eller TED eller på hans egen nettside. Diktet har på en måte fått sitt eget liv, noe han skriver om her, og jeg kjenner igjen i flere punkter i diktet: «They say that those who can’t do, teach», «I can make a C+ feel like a Congressional medal of honour and a A- feel like a slap in the face.» og, ikke minst: «Why won’t I let you go to the bathroom? Because you’re bored and your don’t really have to go, do you?» 

Av og til når en sitter med rettebunker til langt på natt og det virker som om arbeidet aldri tar slutt, eller når folk avfeier alle tilløp til klaging over at jobben tar over fritida med «men dere har jo så lang ferie!» føler jeg for å minne meg selv og andre på konklusjonen hans i dette diktet: «Teachers make a goddamn difference. How about you?». Jeg håper det er sant.

Les hele diktet her.

Written by Therese Holm

03/02/2011 kl. 23:48

Legg igjen en kommentar

