Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

IdiomDictionary

leave a comment »

Da jeg studerte i Newcasltle kom jeg over uttrykket «carrying coals to Newcastle». Det ga ingen mening for meg. Hvorfor skulle noen drive og bære kull til Newcastle? Senere dukket uttrykket «chalk and cheese» opp i en samtale som dreide seg om hvorfor min samtalepartner ikke ville dra på fest hos en felles bekjent. «I don’t hate him, but, you know – chalk and cheese!» sa han. Kritt og ost? tenkte jeg. Hva har det med festen å gjøre? Noe senere dukket et annet utrykk opp i en samtale. «I only see him once in a blue moon» sa ei jente som hadde en kjæreste som studerte i USA. Hvorfor ser hun ham bare når månen er blå? undret jeg. Og ikke minst – når er månen egentlig blå?

Svaret på alle disse svarene ligger selvsagt i engelske idiomer – og hadde nettsiden IdiomDictionary eksistert da, ville den besvart mange av mine spørsmål. På nettsiden er 5000 engelske idiomer forklart og eksemplifisert, og en kan søke dem opp både på enkeltord og på hele uttrykket. Det er litt dumt at en ikke kan søke andre veien, f.eks søke på ordet «rarely» og få opp idiomer som passer til dette – men siden har bare søkemulighet på ord som inngår i idiomer.

Elever kan bruke siden til å for eksempel få en liste over x antall idiomer, slå opp idiomene og oversette dem, plassere dem i ulike kategorier eller bruke dem i setninger. Eller de kan rett og slett bruke den som oppslagsside hvis de kommer over idiomer de ikke forstår i tekster. Med IdiomDictionary hadde jeg sluppet å lure på hva kritt og ost har å gjøre med hvorvidt en vil gå på fest eller ikke.

IdiomDictionary.com

Written by Therese Holm

27/03/2011 kl. 19:58

Publisert i Nettsted, engelsk

Legg igjen en kommentar

