Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

MYLO

leave a comment »

MYLO er en nettressurs som Department of Education i Storbritannia har laget for elever som skal lære fransk, tysk, spansk eller kinesisk – og kommer som et kjærkomment tilskudd til samlingen selvrettende nettsider for fremmedspråk. Siden er delt inn i «basic» og «challenging» oppgaver for alle tre språkene og går fra det aller mest elementære til oppgaver som fint kan brukes på Nivå III.

Under «basic»-oppgavene finner man for eksempel oppgaver knyttet til hilsner, familie, bestille på kafe, sende tekstmeldinger og bursdagsfeiring, mens oppgavene under «challenging» er utformet som «oppdrag» i flere etapper som elene skal løse. Her dreier det seg om alt fra å skrive spøkelseshistorier via gå på audition for en såpeserie til å bli en motedesigner. Hvert oppdrag ledsages av en filmsnutt som introduserer oppdraget, på engelsk, og deretter er det fire bolker med oppgaver knyttet til oppdraget, med stigende vanskelighetsgrad.

MYLO gir elvene muligheten til å logge seg inn og å samle poeng underveis, men en kan fint gjøre oppgavene uten å ha laget en bruker på nettstedet. Eventuelt kan en opprette en bruker for hele gruppa og se hvor mange poeng en kan samle i løpet av en viss tidsperiode. Hver oppgave kommer dessuten med en egen side til læreren der det forklares hva elevene forventes å kunne for å klare å besvare oppgaven.

Selve instruksjonsspråket til nettsida er engelsk, men jeg tror ikke det er noen ulempe for elevene selv om de har et annet morsmål. Layout’en og designet på sida er betrakelig «freshere» enn liknenede nettsider, som Languagesonline, og det er stor variasjon i oppgavetypene som brukes på disse sidene.  En annen stor fordel er at det her er lagt stor vekt på lytting og på å forstå hva noen sier på målspråket. Mange av oppgavene har en liten lydsnutt som elevene må lytte til og forstå for å kunne besvare oppgaven, som i eksemplene her:


 

I de mer utfordrende oppgavene er det lagt opp til at eleven skal jobbe med en del oppgaver for å få på plass grunnleggende vokabular og grammatikk først, før eleven starter på selve utfordringen. Denne utfordringen kan feks være å skrive en artikkel om spansk fotball, lage advarsler mot hai-angrep, designe klær for en spansk butikk eller å lage en film trailer for en ny skrekkfilm på målspråket. Hvis elevene lager seg brukerkontoer kan de publisere resultatet av utfordringen på nettet – og utfordringen kan deretter eventuelt karaktersettes.

Uansett om du underviser i tysk, fransk, spansk eller kinesisk anbefales du en tur innom MYLO – det er vel verdt det.

Written by Therese Holm

25/05/2011 kl. 14:21

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: