Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Wiki med spansktips

leave a comment »

Standpunktkarakterene er satt og informert om, 2SPA2-elevene mine kommer ikke opp i muntlig siden alle har hatt skriftlig eksamen i andre fag – og det er to spanskøkter igjen. Jeg forstår at elevene stiller spørsmålet «Hvorfor må vi ha spansk nå? Kan vi se film? Kan vi ha utetime og peke på ord vi kan si på spansk?»

Men vi har fortsatt en jobb igjen- vi skal lage en wiki som oppsummerer året på digitalt vis. Med andre ord: elevene fikk i oppdrag å lage en wiki med deres favorittlenker relatert til spanskfaget fra året som er gått, fordelt på ulike kategorier som musikk, film, grammatikkoppgaver, mat, litteratur, utveksling med flere. Jeg hadde på forhånd laget et skjelett av en wiki med de ulike underkategoriene som egne wikier slik at elevene kunne gå rett på oppgaven med å sette inn lenker og / eller videoer. Jeg brukte tre minutter på å forklare elevene hvordan de skulle lage en wikispaces-konto og hvordan man redigerer en wiki, og så var de i gang. 85 minutter senere var resultatet dette: http://spansktips.wikispaces.com/ 

En wiki med, in my humble opinion, en rikholdig lenkesamling. Litt redigering gjenstår og vi skal bruke den siste økta til å justere enkelte av wikisidene, men like fullt – et godt stykke arbeid! Siden denne klassen bare har tilgang til pc-rom annenhver uke har vi ikke jobbet med wikier tidligere, men erfaringen fra denne økta er  at dette er noe elevene forstår veldig raskt og de jobber med imponerende innlevelse når de for en gangs skyld får carte blanche til å gå inn på alle tilgjengelige nettsteder – og til å bruke smartphonene til å finne apps som kan brukes i språklæring. Jeg så ikke snurten av nettsidene til VG eller andre irrelevante nettsteder i løpet av hele timen og alle elevene bidro med noe til wikien.

Det fine med å lag en wiki som denne er ikke bare å lage en liste over nettstedene som jeg har brukt med elevene i løpet av året – men at elevene også bidrar med nettsteder, musikk, film-trailere som jeg ikke har kjennskap til, men som de har kommet over. Det er rett og slett en måte å få tilgang til noe av den «passive» informasjonen de sitter på i forhold til spanskfaget. Når det gjelder musikk, for eksempel, kjenner elever til spansktalende artister og grupper som er helt ukjente for meg. Noen elever tok også initiativ til en ny wikiside med bilde av og hjemmesiden til kjente spansktalende personer – hvilket jeg definitivt kan bruke neste år med en ny klasse spanskelever.

Vi kunne jo bare sett en film… men å jobbe med wiki er definitivt morsommere.

Written by Therese Holm

29/05/2011 kl. 22:00

Legg igjen en kommentar

