Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

The French Kissing Map

leave a comment »

I English A Language and Literature har vi snakket om kommunikasjon og non-verbal kommunikasjon – for eksempel dette med å hilse på folk. Hvordan hilser du på noen du aldri har møtt før, spurte jeg elevene, og påtok meg rollen som en ukjent de skulle hilse på. Elevene kom fram, de fleste med hånden utstrakt, og vi håndhilste. En av elevene har bodd i Japan en periode og demonstrerte hilsemåten derfra, med håndflatene mot hverandre etterfulgt av et lite bukk. Hva med kyssing, spurte jeg. I noen land er det jo desidert mest vanlig med et kyss på hvert kinn – men dette var ikke elevene begeistret for. Det føltes nesten som en invasjon av privatsfæren – de likte best å ha folk på en armlengdes avstand. Dette viste seg også i den neste øvelsen da jeg ba dem stå og snakke sammen så nær hverandre som de følte var behagelig – de fleste ble stående på en armlengdes avstand.

Hvis man så befinner seg i et land der det er mest vanlig å kysse på kinnet, som for eksempel Frankrike – hvor mange ganger skal det kysses? Holder det med én gang? To? Tre? Fire? Jeg har selv opplevd å gjøre en faux pas i Frankrike da jeg ga meg etter tre kyss, og den jeg hilste på lente seg inn for å kinnkysse for fjerde gang. Men hvordan vet man hva forventet antall er?

Heldigvis har noen forsket på dette! Over 18.000 franskmenn har avgitt sin stemme i forhold til spørsmålet Combien de bises? – hvor mange kyss? Resultatet kan sees i kartet over, hentet fra nettsiden BigThink i 2007. Store deler av Frankrike er visst to-kyss-områder, mens visse deler av sør-øst foretrekker tre kyss. Skal du til Nord-Frankrike, derimot, forbered deg på fire kyss-varianten, som jeg møtte på i Caen. Interessant nok foretrekker innbyggerne vest i Bretagne og i Deux-Sèvres i Poitou-Charentes-regionen bare ett kyss – uvisst av hvilken grunn!

Og med dette kartet i baklomma skulle en være garantert å ikke skjemme seg ut på kyssefronten ved neste Frankrikebesøk.

Written by Therese Holm

18/09/2011 kl. 10:42

Legg igjen en kommentar

