Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Room – Emma Donoghue

leave a comment »

 

I samfunnsfaglig engelsk skal vi i gang med årets første roman og jeg har valgt Room av den irsk-fødte forfatteren Emma Donoghue. Jeg har valgt romanen fordi jeg syntes den var fengende, velskrevet, rask å lese (erfaringsmessig ikke en ulempe når elever skal lese en bok sammen) og fordi jeg tror temaet interesserer elevene. Tiden vil vise om jeg har rett i den siste antakelsen.

Etter litt googling viser det seg at både romanen og Emma Donoghue har en hjemmeside, noe en sjelden finner når en leser mer klassiske romaner som Of Mice and Men (briljant som den dog er!) eller The Great Gatsby (som står på programmet senere i år). På Donoghues hjemmeside kan en blant annet lese en del harde fakta om forfatteren og hennes tidligere utgivelser – noe som er perfekt for litteraturnerder som meg. Jeg lærer blant annet at Donoghue har en PhD-grad fra Cambridge, at hun er er lesbisk, at hun nå bor i Canada, har gitt ut sju romaner og skrevet ni skuespill, samt manus til en kortfilm, at hun har livnært seg som forfatter siden hun var 23, at hun er 42 år nå, har to barn, at hennes mål for framtida er å skrive mer og bedre. Jeg visste ikke noe av dette da jeg kjøpte romanen, men hvis jeg leser en roman jeg virkelig liker er det alltid artig å finne ut litt mer om personen bak romanen etterpå. In my humble opinion.

Photo borrowed from Donoghue's home page

Uansett -hjemmesida hennes er fyldig og interessant lesing for alle som er interessert i å finne ut litt mer om henne og hun oppgir til og med en epostadresse som en kan sende spørsmål til – noe som kanskje kan være interessant for elevene når de har lest romanen. Skulle det være av interesse, inneholder hjemmesida også en lang liste med lenker til intervjuer der Donoghue snakker om blant annet Room. 

I tillegg har Room sin egen hjemmeside, som kan være artig å utforske med elevene. På denne siden finnes blant annet en tegning over hvordam rommet i Room ser ut, ifølge forfatteren, lenke til diskusjoner om romanen, en kort video som presenterer romanen (http://www.roomthebook.com/inside/video/) og forfatterens forklaring på hvordan romanen ble til og hva som inspirerte den. Forslag til diskusjonstema til bokklubber finnes også her, samt en liste over hvilke bøker Room har referanser fra. En rekke nyttige sider, med andre ord.  

Og beveger vi oss over til Youtube er det mulig å blant annet finne en boktrailer for Room, samt et klipp der Donoghue leser fra romanen. Åh, internett. Jeg liker deg.

Written by Therese Holm

19/10/2011 kl. 21:52

Legg igjen en kommentar

