Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Summing up 2011

leave a comment »

2012 er bare såvidt i gang, og jeg har brukt de første øktene i samfunnsfaglig engelsk til å se litt tilbake på 2011. Det er jo mange måter å oppsummere et år på, en kan for eksempel se på noen av BBCs sider med bildekavalkader fra 2011 – og se hva en husker. Jeg gjorde en øvelse der jeg ba mine elever sitte i grupper og skrive ned hvilke nyheter de ville huske fra 2011 og deretter så vi på en av bildekavalkadene. Jeg var i grunnen imponert over hvor mye av nyhetsbildet i 2011 de husket – kanskje fordi de først hadde snakket om temaet i grupper.  Et av bildene som alle definitivt husket var dette.

En annen måte å oppsummere året på er gjennom tekst. Nettsida Flocabulary, som står bak blant annet Week in Rap, har hatt en konkurranse om å lage en rap som oppsummerer året 2011. Konkurransen har vært for ungdom mellom 13 og 25 år, resultatet er å finne på Flocabulary sine nettsider og er verdt en titt

NDLA har også en oppgave som oppsummerer nyhetsåret 2011, forøvrig – men hva er egentlig ett år i det litt større perspektivet? Daily Mail har en video som på ti minutter oppsummerer det siste hundreåret, fra 1911 og Amundsen som ankommer Sørpolen, til 2011. Ok, det er sikkert flere historiske hendelser som kunne vært nevnt, men likevel – en artig video.

Jeg sier forøvrig farvel til 2011 med dette bildet tatt av Paul Octavius, funnet på nettsida Today and Tomorrow:

Photo by Paul Octavius, borrowed from the website todayandtomorrow.net. See Paul Octavius' website at pauloctavius.com

 

 

Written by Therese Holm

16/01/2012 kl. 23:40

Publisert i Nettsted, engelsk

Legg igjen en kommentar

