Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Hvorfor elever bør blogge

leave a comment »

Når jeg forteller at jeg insisterer på at spanskelevene mine skal ha hver sin blogg, der de legger ut ulike tekster gjennom året, reagerer en del kolleger med vantro. Hvordan kan jeg tvinge dem til det? Utlevere seg selv på nettet i ung alder? Insistere på at de skal publisere tekster som alle kan lese? Har jeg egentlig lov til å tvinge dem til å blogge?

Jeg har egentlig aldri satt meg inn i hva jeg har lov eller ikke lov til i forbindelse med dette. Men jeg forklarer gjerne elevene hvorfor jeg vil at de skal ha en blogg og at det ikke er noen som kommer til å kjenne dem igjen ut ifra bloggen hvis de ikke vil det. De får ikke lov til å bruke sitt fulle navn i bloggen, og de behøver ikke fortelle noe som er så personlig at noen kan kjenne dem igjen – med mindre de vil det selv. De skriver ikke helt frie tekster, de får oppgaver de skal skrive en tekst til. Noen ganger er dette knyttet tematisk til noe vi har jobbet med, noen ganger er det knyttet til ny grammatikk –  for eksempel å vise at de behersker å skrive en tekst i verbtida imperfecto. Av og til er oppgaven å legge ut en musikkvideo på spansk som de liker, til jul skriver vi ønskeliste til julenissen og de hellige tre konger.

Som regel har jeg elevene over to år og starter med blogg så fort som mulig. Når vi nå er kommet til midten av det andre året, har de elevene som har trofast skrevet de blogginnlegga de skal, en solid mappe med tekster om ulike emner. For det er egentlig dét bloggen er: En mappe som viser fram hva slags arbeid de har lagt ned i bloggen i løpet av året. Selv om jeg ikke karaktersetter eller retter bloggen, følger jeg med og ser hvem som viser at de har oppnådd de ulike måla som bloggskrivinga dekker. På den måten kan det å ha en blogg som er blitt fulgt opp gjennom semesteret, brukes til vurdering i positiv retning når den endelige karakteren skal settes. Og på denne tida av året er det på tide å gå tilbake til de tekstene de skrev i fjor og se om det er mulig å skrive om og forbedre. Dette ville neppe vært mulig om elevene hadde skrevet disse tekstene på papir, levert dem inn og fått dem tilbake for halvannet år siden – tekstene ville for lengst være borte. Men takket være bloggen, kan tidligere tekster lett finnes fram igjen og forbedres.

Men altså – spørsmålet jeg stilte i overskriften er jo hvorfor elever bør blogge, og Tina Barseghian på Mind/Shift-bloggen kommer med seks gode grunner i dette innlegget. Jeg beit meg spesielt fast i et par av grunnene: At det er på tide at elever begynner å etterlate seg positive digitale fotspor på nettet og at det er viktig å vise fram noe en er stolt over. Jeg vet jo at elevene skjerper seg litt ekstra når noe skal publiseres på nettet, og jeg ser at enkelte legger ned en del tid i å utforme bloggen og å finne bilder som illustrerer det blogginnlegget handler om (og i økende grad husker å bruke CC og å oppgi kilde). Og de etterlater seg altså et postivt digitalt fotspor – det er noe annet å skape en tekst på målspråket og å publisere denne, samt å tilegne seg kunnskaper om hvordan en «vedlikeholder» en blogg, enn å oppdatere status på Facebook. Og de har all grunn til å være stolte over dette endelige «produktet» – en tekstsamling med tekster om ulike emner og i ulike sjangre – skrevet på det språket eleven skal lære.

For gjennom bloggen skaper elevene tekster som ellers aldri ville blitt skrevet. I gjennomsnitt får de en oppgave som skal blogges om hver tredje uke. I praksis betyr det at de elevene som har gjort alle bloggoppgavene etter to år har skrevet 40-50 tekster som ellers aldri ville sett dagens lys. Jeg ville ikke hatt kapasitet til å gi elevene alle disse skriveoppgavene hvis jeg skulle ha rettet dem og skrevet tilbakemeldinger på dem – men jeg har kapasitet til å lese blogginnlegga og gi en kort kommentar på innholdet. Elevene mine får på denne måten mye mer skrivetrening enn de ellers ville ha fått. Og det kan umulig være noe galt i dét.

En siste grunn til at elevene bør blogge: De blir flinke til å juge. Hvis oppgaven skal handle om hva du skal i vinterferien og du har absolutt ingen planer – så jug om det! Hvis oppgaven er å skrive en ønskeliste til julenissen og du ikke vet hva «spillkonsoll til PSII» heter på spansk – jug og skriv at du ønsker deg bøker og nye sko! Målet med tekstene i bloggen er ikke at du skal fortelle den hele og fulle sannheten om livet ditt: Målet er at du skal skrive spansk. Derfor bør elever blogge. Blant annet.

Written by Therese Holm

06/03/2012 kl. 01:00

Legg igjen en kommentar

