Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Kony 2012 som tekstanalyse

leave a comment »

Kampanjen / filmen Kony 2012 laget av organisasjonen Invisible Children har fått enorm oppmerksomhet i den siste uka, og på fredag 9.3 trykket til og med Aftenposten et bilde av Kony på forsida. Det må vel bety at filmen / kampanjen har vært en suksess, hvis målet først og fremst er å gjøre verden kjent med den ugandiske mannens ansikt og ugjerninger.

På youtube har videoen blitt sett over 65 millioner ganger i løpet av den korte tida den har ligget der (på fredag var det 50 millioner, ergo har filmen hatt 15 millioner visninger på ett døgn!), på vimeo er visst tallene rundt 18 millioner (minst. Tallet er også fra fredag). Dette er jo enorme tall, og hvis en kikker på hvilke emner som «trender» på Twitter, viser det seg at i mange land er Kony2012, Uganda og Invisible Children blant temaene som flest twitrer om. På Facebook er det flere og flere som anbefaler og lenker til filmen – akkurat som Invisible Children-organisasjonen oppfordrer til.

Men selv om få (om noen) bestrider at Kony er en kriminell hvis handlinger er så grusomme at verden blir behørig sjokkert når den hører om dem, er det enkelte kritiske røster som mener at filmen bare er en måte å skaffe oppmerksomhet rundt og inntekter til organisasjonen Invisible Children på. En av disse røstene kan leses her, og svaret fra Invisible Children rundt kritikken av filmen og organisasjonen kan leses her. Egentlig er det vel bare et sunnhetstegn ved et samfunn, det at det stilles kritiske spørsmål.

Min interesse i forbindelse med filmen dreier seg dog i en litt annen retning. I English Language and Literature på IB holder vi på med Language and Mass Communication for tida – elevene holder på å lage en reklamekampanje for et selvvalgt produkt som de senere skal vise for klassen og deretter analysere hvilke virkemidler de har brukt. Siden Kony 2012-filmen er en liten perle, reklamefilmmessig, ba jeg altså elevene å analysere den i timen her om dagen, og å se på alt fra bruken av  ethos, pathos, logos, til språkbruk, filming, lydbruk – og til slutt avgjøre hvorfor de tror den er så suksessfull som reklamefilm. Riktignok er jeg borskjemt med fantastisk flinke elever, men det overrasket meg likevel hvor flinke de var til å analysere filmen og å både se ting som ikke jeg hadde lagt merke til i filmen – som fusjoneringen av elefanten og eselet som blir til en fredsdue (i plakaten over) og å finne typiske reklamefilmtrekk i den. I tillegg kom det fram en del tanker rundt bruken av sosiale medier for spredning av f.eks reklame – og alt i alt var det forhåpentligvis nyttig i forhold til reklamekampanjene elevene er i ferd med å lage selv.

Hvis du ikke allerede har sett filmen, finner du den nedenfor.

 

Written by Therese Holm

10/03/2012 kl. 16:51

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: