Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Bokelskere

leave a comment »

Jeg er så nerd at jeg skriver ned alle bøker jeg leser. Dette har jeg holdt på med i noen år – i små kladdebøker med tittel, forfatter, dato lest og et slags karaktersystem. Men så oppdaga jeg nettsida Bokelskere – og konverterte tvert til digital registrering av bøkene jeg leser.

Bokelskere.no er rett og slett en nettside der du registrerer hvilke bøker du leser – eller har lest. Du kan legge inn lesedato og terningkast – og du kan gruppere bøkene i selvvalgte kategorier. Jeg har gått for sjangerinndeling (romaner, noveller, sakprosa, dikt…), men andre bokelskere går mer detaljert til verks og deler inn bøkene etter opprinnelsesland eller temaer.

I tillegg til å legge inn bøkene etter hvert som du leser dem, kan du dele favorittsitater med andre bokelskere, lage lister over bøker du skal lese, bøker med samme tema og liknende – samt at du kan diskutere med andre bokelskere, hvis det er interessant. Det er også en del statistikk tilgjengelig på sida, blant annet hvilke bøker som leses mest i øyeblikket, hvilke bøker som har fått flest høye terningkast, hvilke bøker som diskuteres mest – for å nevne noe.

I øyeblikket har bokelskere over 17.000 brukere, og som bruker kan du «følge» andre brukere for å se hvilke bøker de leser, siterer eller diskuterer. Du kan også sammenlikne deg med andre bokelskere for å se om det er andre som har samme «lesesmak» som deg.Og hvis du er flink til å legge inn lededatoer, får du etter hvert en oversikt over hvor mange bøker du har lest per år. For elever og lærere som liker å lese – og som liker å føre statistikk over hva de leser – burde Bokelskere være verdt et besøk. Min profilside på bokelskere til høyre –>

 

Written by Therese Holm

24/04/2012 kl. 11:33

Legg igjen en kommentar

