Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

60 Facts About the Queen

leave a comment »

Etter å  ha dyrket min indre anglofiler (er det et ord?) i kveld gjennom å se Jubileumskonserten fra Buckingham Palace (høydepunkt? Prins Charles som titulerte dronningen «Your Majesty… Mummy») var jeg innom den offisielle jubileumsnettsida, og kom over en fascinerende oppsummering av Dronning Elizabeth IIs 60 år på tronen  – kalt 60 Facts About the Queen. Visste du for eksempel at:

* Dronningen har besvart mer enn tre og en halv million brev i løpet av åra på tronen? Tre og en halv million!! Og jeg klarer knapt å skrive et par kort i måneden?

* Dronningen har sendt mer enn 45000 julekort i løpet av 60 år. Igjen:  Jeg må legge meg mer i selen her.

* 129 portrett har blitt tegnet / malt av Dronningen i årenes løp. Altså, hun har blitt malt, og har sittet modell for 129 portretter av seg selv.

* Dronningen har fått en rekke interessante, levende dyr i gave, deriblant to skilpadder, en elefant og to bevere!

* Hunderasen «dorgi» er resultatet av at en av dronningens corgier parret seg med prinsesse Margarets dachser. 11 dorgis har blitt resultatet av denne koalisjonen.

* Dronningen lærte å kjøre i 1945.

Interessert i flere fakta om Dronning Elizabeth II? 60 Facts About the Queen er i så fall en morsom start!

Written by Therese Holm

05/06/2012 kl. 00:18

Publisert i Nettsted, engelsk

Legg igjen en kommentar

