Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Eleanor Rigby

leave a comment »

3IB-klassen min har slitt seg gjennom rim- og rytmemønstre i dikt i det siste. Trokeer, jamber, daktylos, anapest, spondee… De har talt metric feet og forsøkt å finne ut hvor trykket ligger i stavelsene – og nedlagt en heroisk innsats i arbeidet. For å ikke bare bli opphengt i telling og rytmeføtter (eller hva det nå heter på norsk!) tok vi også for oss et par triste dikt for å se på hvordan forfattere skaper en stemning. Et av diktene var en sangtekst: Beatles’ Eleanor Rigby. Kanskje en av de tristeste sangene noensinne.

 

 

Etter å ha lest diktet spurte jeg elevene hvilken linje i diktet / sangteksten som festa seg best. Flere av dem mente at setningen «Eleanor Rigby died in the church and was buried along with her name / Nobody came» utpekte seg. Jeg er tilbøyelig til å være enig.

Paul MacCartney var bare ca 24 år da han skrev størstedelen av teksten til sangen. Elevene mine er 18. Gleder meg til å se hva de skriver om et par år.

Written by Therese Holm

28/09/2012 kl. 08:05

Publisert i Fra youtube, Musikk

Legg igjen en kommentar

