Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

meh.

leave a comment »

I English Language and Literature er ungdomsspråk ett av temaene. Derfor ba jeg elevene komme med en liste over ord, uttrykk og forkortelser som de ikke trodde foreldrene ville umiddelbart forstå. Det ble raskt klart at jeg tilhører foreldregenerasjonen, selv om jeg liker å innbille meg at jeg skjønner en god del av hva kidsa snakker / skriver. Hva med deg? Her er en liten liste over akronymer, uttrykk og forkortelser som kidsa kjenner til – og bruker:

TTYL, LMGTFY, bazinga, BAMF, meh, naw, BRB, gerd, coo, potterhead, G2G, rad, hipster, rachet, fob, xoxo, dumbledork, sm(f)h, twihart, imho –

og det er bare en begynnelse. Vi rakk å skrive opp 80 liknende uttrykk før timen var slutt. Og å si at det er en del av ungdomsspråket er kanskje litt misvisende, de er vel mer en del av populærkulturen. Hvilket jeg fikk bekreftet da jeg fant denne t-skjorta på cafepress.com:

Fortsatt usikker på hva uttrykka over betyr? Spør elevene dine. De kan dem antakeligvis.

Written by Therese Holm

11/11/2012 kl. 00:18

Legg igjen en kommentar

