Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

The Education Portal

leave a comment »

edportalDette med omvendt undervisning har vært et slags «buzz word» lenge, men jeg har ikke helt kommet i gang med det. Jeg mener, jeg er med på tanken og jeg har absolutt troa på å la elevene se undervisningsvideoer hjemme og gjøre oppgaver på skolen – men jeg har ikke helt hatt tid eller lyst til å lage noen videoer selv. Ei heller har jeg hatt tid til å sortere gjennom alt som ligger på Youtube som kanskje kan være relevant. Heldigvis har jeg funnet nettsida The Education Portal.

edportal2The Education Portal er en gratis nettside som tilbyr undervisningsvideoer innenfor en rekke fag, et av de større fagene er engelsk. Her kan du velge mellom fire moduler: Engelsk litteratur (110 videoer!), Amerikansk litteratur (106 videoer!), Litterær analyse og et skrivekurs som skal forberede deg på universitetet. En gullmine, med andre ord! Hver komponent er delt inn i undertemaer, og alle temaene er forklart gjennom korte undervisningsvideoer. Hver video er dessuten transkribert under videoen, slik at en kan eventuelt gå tilbake og lese teksten – og hver video har en quiz en kan ta etter å ha sett videoen for å være sikker på at en har forstått det som blir forklart.

Jeg har brukt noen av disse videoene som forklarer litterære ord og uttrykk (hva heter literary terms på norsk, da?), som euphemisms, metaphors, narration, symbolism og så videre – med foreløpig hell, og kommer sikkert til å bruke flere av dem, bare jeg får litt mer oversikten over alt materiale som ligger her. Dessuten har jo elevene også blitt klar over at sida finnes, og kan bruke den som en slags referansebank for litterære begrep og essayskriving. Hvis de vil.

Education Portal har forøvrig ikke bare undervisningsvideoer innenfor engelskfaget, hvis du underviser i biologi, business, økonomi, kjemi, geografi, geologi, historie, matematikk, psykologi (og en del andre – jeg ble lei av å hyperlenke her!) – så ligger det videoer innenfor alle disse herlige fagene på Education Portal <– Klikk på denne lenken for en oversikt over alle fagene. Alle på engelsk, riktignok, men underviser du på IB er jo det uansett undervisningsspråket. Hva venter du på?

 

Written by Therese Holm

17/02/2014 kl. 00:44

Legg igjen en kommentar

