Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Flocabulary – igjen

leave a comment »

Jeg vet jeg har nevnt nettsida til Flocabulary før, der samfunnsspørsmål kommenteres gjennom cheesy rap – men siden nettsida deres nå har blitt en betalingsside, har jeg ikke brukt den på en stund. Her om dagen dog, på jakt etter noe «morsomt» til en time om det amerikanske politiske systemet, kom jeg over noen av videoene deres på Youtube. Og hvis noen elever kan få med seg noe mer om det amerikanske politiske systemet og hvordan det fungerer gjennom musikk og bilder, så er det jo vel verdt å bruke et par minutter på et par videoer. Denne, for eksempel, forklarer hvem som gjør hva i The Three Branches of Government:

Men ikke nok med det – hva med en som forklarer forskjellen på The Republican Party og The Democrats? Igjen – det rappes, det er tekst og bilder.

Et velfortjent avbrekk midt i en lengre læreboktekst  – eller rett og slett kutte ut de fire sidene det tar læreboka å forklare forskjellen på de to partiene, og heller se videoen flere ganger? Vanskelig valg. Da jeg underviste 4. klassinger i matte, for en del år siden, sang vi alle gangetabellene, en etter en. Og når elevene senere satt og jobbet med oppgaver, var det stadig noen som enten nynnet litt for seg selv, eller satt og sang gangesangen i hodet, for å finne ut hva 5 x 6 var. Tenk så fantastisk om elevene mine kunne sitte og nynne Three Branches of Government-rap’en for å huske hvem som gjør hva? Verdt et forsøk.

Written by Therese Holm

16/03/2014 kl. 20:53

Publisert i Fra youtube, Musikk, Nettsted, engelsk

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

