Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

BBC News Close-Up

with 2 comments

bbcncuJeg tillater meg å bli littegrann forelska i BBC News sin side for korte nyhetsreportasjer fra hele verden – Close-Up, som den heter. Alle nyhetssakene her er på bare 2-4 minutter og er ikke nyheter per se, men snarere mini-reportasjer om ulike temaer. Som BBC selv skriver, det som kanskje virker vanlig for folk som bor et sted, kan være ganske overraskende for utenforstående – og dét er på en måte premisset for reportasjene.

Her finner du, for eksempel:

En reportasje om sporten Road Bowling, som er ganske populær i Irland, men ikke så mange andre steder i verden

En reportasje om byen Barga i Toscana, der forbausende mange innbyggerne snakker engelsk med en skotsk aksent

En reportasje fra Nepal, der en sang fra 1989 fortsatt er overraskende populær. Gjett hvilken?

En reportasje fra Berlin, om berlineres forkjærlighet for den noe sære retten currywurst

En reportasje fra Hong Kong, der min barnsdoms fantasi om rullefortau (takk, Philip Newth!) har blitt virkelighet

En reportasje fra New York og mysteriet med joggeskoene som henger fra telefontråder over hele byen – hva betyr de egentlig?

– i tillegg til mange andre reportasjer fra hele verden, om veldig forskjellige emner. Fine, små filmer til å vise som en introduksjon til et emne, eller som inspirasjon til en skriveoppgave, en diskusjon eller et prosjekt.

Written by Therese Holm

10/04/2014 kl. 00:11

Publisert i Nettsted, engelsk

Tagged with , ,

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tusen takk for tipset, Therese! Jeg har brukt One-minute World News i engelsktimer, den er også bra, men da får man stort sett bare overskriftene. Det var fint å få litt mer litt mer utfyllende reportasjer, og det er greit at de ikke er så veldig lange heller. Jeg kommer nok til å vise noen av disse reportasjene i timene.

    Jeg var au-pair i Wien da jeg var i begynnelsen av 20-årene, og jeg synes at innslaget om ungdommene i Wien som lærer å danse selskapsdans var veldig interessant. På danseskolene treffer de nye mennesker, lærer å danse og ikke minst lærer de etikette. I visse kretser er ballsesongen veldig viktig, det er viktig å se og bli sett – det er sikkert mange som har truffet sin ektemake på et ball. For mange utenforstående kan nok dette virke underlig og gammeldags, men dette er en del av deres kulturarv. Selv om denne reportasjen er på engelsk, tenker jeg at det må være greit å vise den i en tysktime – den gir jo et godt innblikk i en del av den østerrikske kulturen.

    Hilsen Wenche

    wenkva

    12/04/2014 at 16:08

    • One Minute World News er også veldig bra for å få en liten oversikt over hva som skjer i verden – og jeg tror absolutt flere av disse småfilmene kan brukes både i andre språkfag og også i fag som samfunnsfag, geografi og liknende.🙂 Jeg gikk aldri på dansenskole selv, men på leikarring. Det er dog sjelden jeg har fått bruk for springar, gangar eller reel, men polka kommer av og til godt med i brylluper…

      Español_con_Therese

      22/04/2014 at 22:49


Legg igjen en kommentar

