Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Formespa – opplegg til musikkvideoer på spansk

leave a comment »

formespa

Selv om jeg ikke underviser i spansk i år, kommer jeg fortsatt over gode ressurser til faget – tror jeg plukket opp denne fra Facebook-sida for spansklærere i Norge: Formespa.

På Formespas side finner du, blant annet, en rekke opplegg til sanger på spansk. Oppleggene er ikke bare slik jeg ofte har laget dem, med teksten til sangen og en del åpne rom der elevene skal fylle inn manglende ord – sangene er brukt til mye mer enn det. Til sangen Desapariciones av Rubén Blades, for eksempel, skal elevene lytte til teksten og fylle inn tabellen under, med navn, yrke og antrekk på de som nevnes i sangen.

ruben

Til hver sang er det ulike oppgaver, og det er angitt hvilket språknivå oppgavene passer for (fra A1 til C2) samt hvilke språklige elementer det jobbes med i sangen. Mange av oppgavene har link til sangens musikkvideo, og de øvrige sangene finnes stort sett på Spotify eller Youtube. Sangteksten ligger som en del av oppgavene, som er utforma som en forklaringsdel for lærere og en arbeidsarkdel for elever, klar til å skrive ut og kopiere – eventuelt bruke som et digitalt dokument.

Moro å kunne bruke sanger til å friske opp grammatikk eller vokabular – og alltid fint å komme over sånne ressurser som ligger klar til å tas i bruk. Bare synd jeg ikke underviser i spansk i år…🙂 Formespa, altså!

Written by Therese Holm

29/09/2014 kl. 06:51

Legg igjen en kommentar

