Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Å bruke Google bildesøk i engelsktimen

leave a comment »

Her om dagen skulle jeg ha en gjennomgang av høydepunkter i irsk og nord-irsk historie med yrkesfagklassen jeg har i engelsk. Vanligvis ville jeg kanskje ha brukt mye tid på å lage en presentasjon (prezi eller PPT) med tekst og bilder, og bedt elevene ta notater underveis – men det funker jo sjelden direkte optimalt. Så i stedet for dét, laget jeg en liste over de stikkorda jeg ville ha med under gjennomgang av irsk historie og la disse inn i en PPT, der en og en søkestreng kom opp. Elevene har iPad’er, og fikk beskjed om å åpne Google bildesøk og samtidig åpne et program der de kunne samle en del bilder uten alt for mye jobb. De fleste elevene valgte nok PPT, men enkelte hadde lasta ned andre programmer på iPad’en som også fungerte.

Så satte vi i gang – elevene fikk oppgitt et (eller flere) søkeord og bildegooglet dette ordet. Jeg spurte hva elevene så på bildene, for å få inn litt muntlig trening, og fortalte deretter hvorfor søkeordet var viktig for irsk historie. Elevene valgte ett bilde for hvert «søkeord», kopierte det og lagret dette i et eget dokument. Denne prosessen gjentok vi til det ikke var flere ord igjen.

Til min store overraskelse var elevene veldig konsentrert om denne type oppgave – betraktelig mer konsentrert enn de ofte er hvis jeg skal holde et «foredrag» for dem om ett emne. Siden elevene hadde bilder foran seg til enhver tid, var det dessuten enklere enn vanlig å få dem til å beskrive hva de så på bildene og hvorfor de trodde disse bildene kom opp med dette søkeordet. På denne måten jobbet vi oss gjennom irsk historie, med fokus på spørsmålet «Hvorfor er Irland og Nord-Irland to ulike land?». Riktignok er ikke dette temaet veldig detaljert beskrevet i læreboka vår, men jeg måtte velge et tema det ikke tok veldig lang tid å forberede. På forhånd hadde jeg altså laget en liste med stikkord og prøvegooglet disse, for å være sikker på at bildene som kom opp var bilder som hadde relevans for temaet. Da «forelesningen» var over, satt elevene igjen med en haug med bilder som til sammen skulle kunne gi elevene et utgangspunkt for å skrive et sammendrag som besvarer oppgaven. Dessverre fikk vi litt lite tid til å skrive ferdig selve sammendraget, men førsteutkastet ble lagret i det minste, og vi fortsetter der vi slapp i neste engelsk,

Her er PPT’en jeg brukte, med stikkord til elevene:

1SSA_Googlehunt_Ireland and Northern Ireland_pdf

Her er et screenshot av de ulike søkeorda elevene måtte bildegoogle:

irelandgooglehunt

Written by Therese Holm

20/05/2015 kl. 23:32

Publisert i Nettsted, engelsk

Tagged with , ,

Legg igjen en kommentar

