Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

LittList

with 4 comments

littlist2Det å sitere riktig er alltid greit å kunne og, ikke minst, det å klare å produsere en korrekt litteraturliste. Merkelig nok virker det som om dette er litt vanskelig for mange elever – og der kommer nettsida LittList inn med en hjelpende hånd. Det er rett og slett en litteraturlistegenerator! Nettsida fungerer slik at du søker på tittel på verk du har brukt, en forfatter eller et ISBN-nummer, LittList kobler seg opp mot ulike databaser og lager en litteraturliste for deg. Du kan velge om du vil at den skal følge Harvard-standard, eller andre ‘vanlige’ standarder som MLA eller Chicago. Når litteraturlista er komplett, kan du enkelt kopiere den inn i det dokumentet du har brukt kildene til. Jeg har prøvd å lage litt ulike litteraturlister ved å klippe inn URL’er i søkefeltet og å søke på verk jeg vet eksisterer og stort sett fungerer LittList veldig bra. Den er ikke helt optimal når en bare bruker mange nettsider som kilder, siden ikke alle nettsider oppgir forfatterens navn via URL’en slik at dette dukker opp som ‘Anon’ på litteraturlista. I så fall må en bare gå inn og legge til forfatternavnet etterpå, forutsatt dette er oppgitt på sida en siterer. Med papirbøker og trykte dokumenter er det dog ingen problemer. Såvidt jeg ser finnes den bare på norsk, dog, men det går jo raskt å endre enkelte ord fra norsk til engelsk, om så er nødvendig. Nå kan du dessuten bytte språk, slik at litteraturlista blir tilgjengelig på bokmål, nynorsk, tysk, engelsk, fransk og spansk.

Slik gjør du for å ta litteraturlistegeneratoren i bruk: Gå til LittList.no, søk på tittel, forfatter eller ISBN, finn verket du har brukt, klikk på det og LittList legger det til i en litteraturliste. Når du har lagt til alle verkene, klikker du på «Vis litteraturliste», og lista blir seende ut som vist under. Det ser da greit nok ut? littlist

Written by Therese Holm

27/05/2015 kl. 14:06

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hei Therese! Det er jeg som har laget LittList. Takk for så fin omtale, det setter jeg stor pris på! Jeg er hele tiden på jakt etter tilbakemeldinger og tips til ting som kan forbedres, hva følte du var kronglete når du skulle sitere flere nettsider? Og når det kommer til engelsk, mener du da at selve litteraturlistens språk blir på engelsk, eller engelske kilder?

    Nok en gang: Takk for at du hjelper meg med å spre ordet🙂 God helg!

    michaeldavidmcmillan

    05/06/2015 at 10:18

    • Hei!
      Det jeg følte var litt kronglete når jeg skulle sitere flere nettsider, var det at enkelte nettsider klarer å oppgi forfatteren bak artikkelen, mens andre oppgir forfatteren som Anon – og siden jeg likevel vet hva forfatteren heter, så måtte jeg gå inn og legg til forfatterens navn på hver lenke. Dette ble litt kronglete fordi jeg først oppdaget det etter å ha laget en littlist med en del titler – og siden jeg hadde brukt forfatterens etternavn i teksten, måtte jeg også ha forfatterens etternavn på litteraturlista. Altså, ikke et massivt problem, men det var så kjekt å bruke bokkilder, siden da forfatternavnet alltid kom på rett plass på lista.

      Og det med engelsk var bare detaljen at en må endre ordet «Åpnet» foran datoen til «Visited / Accessed» når litteraturlista skal være på engelsk. Igjen, et mindre problem, men det hadde vært artig om en kunne velge språk.

      Men en siste ting jeg sleit litt med, var å få sida til å kjenne igjen bildefiler på nettet, på norske nettsteder. Den klarte fint å finne de bildene jeg lånte fra britiske nettsteder, men sleit med bilder jeg lånte fra nettsider som vg og et par andre norske aviser. Men ifølge sida er det allerede en nerd på saken…🙂

      Therese Holm

      08/06/2015 at 13:13

      • Takk for tilbakemelding, det er gull verdt for meg!

        Bokkilder vil som regel være mer nøyaktig enn nettsider etter som metoden for å finne forfatteren bak en nettside er vanskelig. LittList fungerer slik at den ser etter mønster den gjenkjenner i nettsiden for å finne tittel, forfatter og publiseringsdato. Hvis nettsiden derimot formaterer artikkelen på en slik måte at LittList ikke klarer å gjenkjenne den vil dette føre til manglende eller feil i informasjon. Det er dessverre lite jeg kan gjøre med akkurat dette.

        Når det kommer til engelske litteraturlister syns jeg dette var et kjempeforslag. Jeg har nettopp fikset det sånn at du nå kan bytte mellom engelsk, nynorsk, bokmål, fransk, spansk og tysk. Takk for tipset!

        Angående referering av bilder: En bildefil har dessverre ikke en forfatter, fotograf eller tittel innebygget i bildefilen. Dette gjør det umulig for LittList å finne denne metadataen. Har du noen forslag til hvordan dette bør løses? Eventuelt kan LittList bare returnere URL’en også kan brukeren fylle ut metadataen på egenhånd.

        Jeg legger stadig vekk ut oppdateringer på Facebook-siden til LittList, hvis du er interessert i å få med deg de neste oppdateringene kan du gå inn der: http://facebook.com/littlist.no

        michaeldavidmcmillan

        08/06/2015 at 17:01

      • Takk for oppklaringer! Veldig bra at en kan velge språk – som sagt er det ikke noe problem for meg å kopiere lista over i word og deretter bare erstatte ett ord med et annet, men kjekt å slippe å tenke på det også. Skjønner problemet med bildefiler – det gjelder alle -jpeg og -png filer, for eksempel? Jeg synes det ville være greit om LittList bare returnerte URL’en, så jeg kunne føre den opp på lista på egen hånd med de detaljene som trengs. Uansett er LittList et veldig kjekt verktøy som jeg gladelig anbefaler videre!

        Therese Holm

        09/06/2015 at 23:15


Legg igjen en kommentar

