Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Muntlig presentasjon – av et dikt

leave a comment »

Førsteklassen jeg har i yrkesfagengelsk har nylig hatt et lite mini-prosjekt som resulterte i en muntlig, karaktersatt presentasjon av et selvvalgt dikt. Elevene fikk bruke internett til å finne et dikt de likte og som de trodde de kunne fortelle noe om – og de fleste endte opp med å velge å presentere en sangtekst. Sangtekster er jo også dikt, og takket være internett er det mulig å finne ikke bare selve sangteksten men kanskje også konteksten sangen ble skrevet i, intervjuer med forfatteren om hva sangen egentlig handler om og, ikke minst, en musikkvideo der sangen presenteres i et annet format. Internett er rett og slett en gavepakke.

Oppgaven elevene fikk var å først finne et dikt / en sangtekst de ville fordype seg i, før de gikk i gang med å fylle ut ti setninger som dannet rammeverket for presentasjonen. Siden presentasjonen startet med at elevene leste minst 20 linjer av diktet / sangteksten høyt, ble de også oppfordret til å lytte til teksten slik artisten framfører den, slik at uttalen og rytmen i teksten blir mest mulig lik originalen. I tillegg måtte de bruke internett til å finne noe bakgrunnsinformasjon om forfatteren. Setningene som elevene skulle fylle ut var disse:

To prepare, you will first choose a poem / song lyric, then you will finish these sentences, in writing:

  1. This poem / song lyric is written by (name) in (year).
  2. The writer is a poet / musician / rapper / … from England / The USA / Australia …
  3. Based on the title, I thought this poem / song lyric would be about …
  4. What I see happening in the poem / song lyric is … because … 
  5. The poem / song lyric makes me feel …
  6. The poem / song lyric reminds me of / makes me think …
  7. I think that the theme for this poem / song lyric could be… because …
  8. I think the writer wrote this poem / song lyric to tell us / The message in the poem / song lyric is … because … 
  9. My favourite part of the poem / song lyric is … because …
  10. I like this poem / song lyric because …

Når elevene hadde fylt ut disse setningene fikk de tid til å øve seg på presentasjonen ved å finne et stille hjørne sammen med en partner, lese teksten og deretter presentere diktet ved å bruke de ti setningene over som rammeverk. Alt dette tok omtrent én økt (90 minutter) og i neste økt var det tid for presentasjoner.

Ved å bruke et rammeverk som dette for presentasjonen ble forhåpentligvis det å presentere et dikt muntlig mindre skremmende enn det i utgangspunktet kunne vært, og ved å ha tilgang til internett hadde elevene mulighet til å finne teksten til en sang de liker, høre teksten framført og å finne bakgrunnsinfo om både sangteksten, forfatteren og konteksten. Et opplegg som dette kan jo gjøres mer komplisert ved å endre start-setningene, og kan sikkert også fungere på andre språk, som spansk, tysk og fransk.

Til slutt, her er sangen som flere av elevene valgte å fordype seg i, Wiz Khalifa feat. Charlie Puth, See You Again. Sangen er en hyllest til Fast & Furious-skuespilleren Paul Walker som døde under innspillingen av Fast & Furious 7.

Written by Therese Holm

02/06/2015 kl. 22:01

Publisert i Musikk, Nettsted, engelsk

Tagged with , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: