Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Icebreakers – oppstartsaktiviteter

with one comment

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Icebreaker_Kapitan_Khlebnikov_in_Arctic.jpg

En annen type ‘icebreaker’.

Tilbake på jobb – og det er mye snakk om relasjonsbygging og vurdering for læring i år. Ord som ‘prosesskvalitet’, ‘relasjonelt mot’ og ‘relasjonell energi’ dukker opp. Det blir understreket hvor viktig de første timene er for å få til et godt forhold til elevene. Jeg trenger flere oppstartsaktiviteter.

Would you rather have no internet or no mobile phone?

Google kan hjelpe deg å finne mange fine ‘finn noen som…’-aktivieter som kan brukes både i engelsk og spansktimene. Men jeg er litt lei av den aktiviteten og leter etter andre aktiviteter også. På nettsida til Cult of Pedagogy finnes en interessant artikkel om Icebreakers that rock. Aktiviteten ‘blobs and lines’, for eksempel, der eleveen får valg og skal stille seg sammen med folk som mener det samme – eventuelt arrangere seg etter fornavn, etternavn, fødsesldato og så videre. Enkle ideer som kan gjennomføres med minimale forberedelser fra lærerens side.

Bloggen PYP har et eksempel på en aktivitet som ikke er hysterisk morsom, men som tvinger elevene til å tenke over hva en god lærer er, gjør, ikke gjør og sier. Dette er jo noe som kan være interessant å gripe tak i i etterkant for å finne ut hvilke forventninger elevene har til læreren – og ordet ‘lærer’ kan byttes ut med ‘elev’, ‘en engelskelev’ eller liknende. Her trenger du noen post-it-lapper og potensielt et A3-ark for å lage en slags plakat.

Would you rather own a lizard or a snake?

På wikien Teampedia har de rett og slett laget en lengre liste med tips til oppstartsaktiviteter. Det er et stort og variert utvalg her og mange av aktivitetene egner seg også bra til å starte eller å avslutte en time.

HappyHomeFairy skriver om en aktivitet som virker artig – den involverer papptallerkener og penner, noen tegneferdigheter og instruksjoner. Les flere detaljer om aktiviteten her  – kanskje best i engelskrommet, men sikkert også mulig å bruke i fremmedspråkene på nivå 2. f.eks.

Would you rather live one life that lasts 1,000 years or live 10 lives that last 100 years each?

En annen side med oversikt over mange ‘icebreakers’ er denne. Her er aktivitetene organisert etter gruppestørrelse (fra liten via medium og stor til ekstra stor (og med 32 elever er det der vi er)) og også etter type aktivitet, som Get-to-Know-You, Team Building og Active, for eksempel . Kunne det være noe å prøve Human Rock Paper Scissors, kanskje? En liste over «artige» spørsmål en kan la elvene snakke sammen om finner du også på denne siden («What is the one item that you probably should throw away, but probably never will?»).

Would you rather be an apple or a banana?

Jeg har lenge vært en fan av en oppstartsaktivitet jeg har kalt «Statistikk i praksis», der jeg ber elevene stå oppreist og så gå til venstre hvis… og til høyre hvis… . Deretter spør jeg enkelte av elevene om detaljer rundt det opprinnelige alternativet. F.eks, «gå til høyre hvis du har katt og til venstre hvis du ikke har katt» – og så oppfølgingsspørsmål om hva katten(e) heter, hvordan se ser ut og så videre. På engelsk, vanligvis, eller på spansk hvis det er nivå 2-elever. Andre ting å spørre om er f.eks hvor elevene bor, om de er yngst, eldst eller i midten, om de foretrekker å være inne eller ute, hvordan de kommer seg til skolen, om de spiller noe instrument, om de driver med en idrett, om de er oppkalt etter noen, om de foretrekker å lage middag eller å vaske opp… ofte viser det seg at jo mer ’tilfeldige’ spørsmålene er, jo flere interessante svar dukker opp.

Would you rather see the future or change the past?

En variant av denne øvelsen, som også kan gjøres i mindre grupper, er «Would you rather», der elevene får en liste med spørsmål som starter med «Would you rather», og så må de argumentere hvorfor de mener det de mener. Denne pdf’en (av Grahame Knox for Insight.typepad.uk) har en del artige spørsmål av denne typen på side 7, i tillegg til en del andre ok aktiviteter for mindre grupper. Blant annet er «Name Grid» aktiviteten på side 13 en jeg tror jeg skal prøve ut med en eller flere klasser. Jeg er også litt svak for aktivieten «Song Scramble» på side 16, må bare passe på å velge ut sanger som elevene mine faktisk kan ha hørt (og ikke bare egne favoritter).

Would you rather be invisible or be able to read minds?

Det er ingen grunn til å bare resirkulere «Finn noen som»-aktiviteten, altså, selv om den har vært en klassiker i mange år. Men skulle du velge å bruke den aktiviteten og leiter etter interessante spørsmål, er det bare å bilde-google «find someone who», og det dukker opp en rekke forslag til spørsmål som du kan bruke. God oppstart!

Written by Therese Holm

12/08/2015 kl. 13:51

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] I fjor skrev jeg et innlegg om oppstartsaktivteter til bruk de første ukene på skolen (og eventuelt underveis også, som relasjonsbyggende aktiviteter), og siden jeg fortsatt er fornøyd med det jeg skrev da legger jeg bare inn en lenke til det innlegget her! […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: