Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Mer Hamlet. Å si det nå eller å si det senere…

leave a comment »

Photo borrowed from https://i2.wp.com/ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/B10F/production/_85072354_hamlet3-pa.jpgHamlet går for tida på Barbican teateret i London for fulle hus, med Benedict Cumberbatch som Hamlet himself. Men forestillingen har visst skapt furore av flere grunner (og ikke BARE fordi Sherlock Holmes plutselig er Hamlet) – blant annet fordi oppsetningen har valgt å flytte den o store «To be or not to be»-soliloquy’en (hva heter nå det på norsk? Tale?) til starten av akt 1. Riktignok var dette under prøveforestillingene, men likevel. Flytte de mest berømte linjene i skuespillet! Skandaløst! – mente enkelte (som Kate Maltby i The Times, som ga forestillingen kun to stjerner), mens andre teaterkritikere mente dette var en forfriskende vri på det relativt velkjente skuespillet (som Jan Moir i The Daily Mail, som ga forestillingen fem stjerner).

Nå har altså oppsetningen gjort om på rekkefølgen likevel og flyttet «To be or not to be» tilbake til tredje akt, der den vanligvis befinner seg. Hvorvidt det ble gjort etter at kritikerne hevet stemmen, eller om det var en beslutning fattet på annet grunnlag sier ikke historien noe om, foreløpig. Det er dog interessant, synes jeg, å se litt på hvor denne viktige soliloquyuen befinner seg og effekten av å flytte den. Dette skal selvsagt IB-elevene få lov til å diskutere når vi har lest skuespillet. For ville Et dukkehjem blitt det samme om en flyttet Noras sluttscene til starten av stykket? Hvis det starter med at hun går, altså? Dét er jo det de aller fleste elevene allerede vet om Et dukkehjem før de leser det – at det slutter med Noras exit, så spiller det da noen rolle om en starter med sluttscenen? Og når vi leser Romeo & Juliet, så fortelles jo slutten allerede i prologen: «From forth the fatal loins of these two foes / A pair of star-cross’d lovers take their life.».

Hamlet-oppsetningen er forøvrig den raskest utsolgte oppsetningen i britisk historie; billettene ble solgt ut på minutter da de ble lagt ut for salg, og Cumberbatch-fans har visstnok ventet 17 timer i kø for å sikre seg de siste billettene til en preview-forestilling. Dessuten har fansen vært så entisuastike med mobilkameraene sine at Cumberbatch har vært utenfor teateret for å be teatergjengere om å ikke filme forestillingen. Denne lille talen ble selvsagt filmet av noen med mobilkamera… og opplastet på sosiale medier. Onde tunger har allerede antydet at Cumberbatchs tale var et smart reklametricks, om ikke annet. Hvorom alt er: Shakespeare og Hamlet er tydeligvis fortsatt aktuelle nok til å skape overskrifter. Og vel så det.

15. oktober kan alle som ikke har fått billett til selve forestillingen oppleve den likevel, på kino i Storbritannia – og kanskje også i Norge, ifølge filmweb sine sider.  Hvorvidt forestillingen blir å se på en kino nær meg gjenstår å se, men jeg lever foreløpig i håpet.


Photo Credit: Photographer Tim Gutt, Poster Art Direction Shona Heath

 

Written by Therese Holm

21/08/2015 kl. 00:24

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: