Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Kjenner du igjen spanske aksenter/dialekter?

leave a comment »

acentorJeg kjenner igjen noen spanske aksenter/dialekter, mest på grunn av folk jeg kjenner som har nettopp disse aksentene, eller på grunn av enkelte ord og uttrykk som er mer vanlig i enkelte aksenter enn andre. Sier noen ‘orale’, for eksempel, tenker jeg Mexico med en gang. Men forskjellen på en fra Paraguay og Uruguay? Costa Rica og Puerto Rico? Der sliter jeg mer. Jeg husker jo vagt fra studietida noe om voseo og om at enkelte dialekter «sluker» s’ene i språket, og en lærer fra Cuba minnes jeg som særdeles vanskelig å forstå.

Nå kan du uansett teste kunnskapene dine om spanske aksenter / dialekter på denne nettsida til El Pais. Her får du 20 korte videoer (10-15 sekunder)der en person forteller om et ord som er spesielt for hennes / hans variant av spansk, og så må du gjette ut ofra fire alternativer hvor vedkommende er fra. Jeg klarte hele 11 av 20, og selv om det virker ganske ynkelig, så er jeg i grunnen fornøyd. Jeg tror litt flaks var involvert. Siden kan jo være artig for elever på et litt høyere nivå, der det å høre at spansk har flere varianter er et poeng – eller kanskje det er mest moro for spansklærerne.🙂 Acentos del español, altså.

Written by Therese Holm

16/03/2016 kl. 22:50

Publisert i fremmedspråk, Uncategorized

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

