Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Lingolía – spansk grammatikk

leave a comment »

lingolia2Et av problemene jeg har med nettsider som tar for seg spansk grammatikk er at de av og til bruker andre navn på verbtidene enn det elevene er vant til fra boka. På sida Lingolía, derimot, er navna på verbtider omtrent de samme som de som brukes i Vidas og Vamos-bøkene, og takk og lov for det. Selve nettsida er ganske omfattende og har også mange oppgaver med vokabular-bygging, adjektiv og preposisjoner, men jeg har vært mest interessert i de sidene om angår verb.

Det jeg liker på Lingolía er at alle verbtidene er presentert med eksempler og tabeller med oversikt over bøyinger av regelrette OG uregelrette verb, og at det i tillegg er en selvrettende oppgave nederst på siden. Jeg sender ofte elevene til nettsider som Conjuguemos eller LanguagesOnline for å bøye verb, men det er fint med litt varisjon. Dessuten har Lingolía oversikt over verbtider som sammensatt futurum (IR + a + verb i infinitiv) – noe læreboka egentlig ikke har, og gerundium.

lingolia.JPG

Eksempel fra nettsida Lingolía

De verbtidene jeg har hatt behov for med mine klasser, som er forklart – og som har selvrettende oppgaver – på sida er følgende:

 

Presens

Gerundium

Presens perfektum

Indefinido

Imperfecto

Preteritum perfektum (tidligere pluskvamperfektum)

Sammensatt futurum (futuro próximo)

Enkel futurum (futuro simple)

Preteritum futurum (condicional simple, tidligere kondisjonalis)

Preteritum futurum perfektum (condicional compuesto, tidligere 2. kondisjonalis)

Kan jeg forøvrig få legge til at de nye navna på verbtider, som de to sistnevnte over her, på ingen måte har gjort det enklere å undervise i spansk!

Én ulempe med nettsida er selvsagt at all forklaring er på spansk. Det gjør at det ikke er like lett for elever på lavere nivå å forstå dem, men de har likevel nytte av oversiktene over eksemplene på bøyinger. Noen av elevene mine har rett og slett tatt en skjermdump av de ulike tabellene og satt dem inn i et word-dokument, for å ha en oversikt over ulike verbtider og -former.

Nettsida Lingolía har ikke bare grammatikk på spansk, de har også sider for engelsk og tysk grammatikk. Problemet er bare at alle forklaringene er på spansk, siden nettsida er spansk – men det som KAN brukes fra engelsk og tysk er selvsagt de selvrettende oppgaver som kommer nederst på hver side, etter forklaringene. De engelske grammatikkoppgavene er litt for enkle for mine samfunnsfaglig engelsk elever, men hadde jeg undervist på fellesfaget (VG1) kunne disse sidene definitivt også vært aktuelle.

For å oppsummere – Klikk her for å gå til de spanske Lingolía-sidene, klikk her for de engelske og klikk her for de tyske sidene.

 

Written by Therese Holm

13/04/2016 kl. 00:01

Legg igjen en kommentar

