Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Oppstartsaktiviteter -en repetisjon (og et par nye anbefalinger)

leave a comment »

icebreakers_mints_wintergreenI fjor skrev jeg et innlegg om oppstartsaktivteter til bruk de første ukene på skolen (og eventuelt underveis også, som relasjonsbyggende aktiviteter), og siden jeg fortsatt er fornøyd med det jeg skrev da legger jeg bare inn en lenke til det innlegget her!

I tillegg kommer et par ekstra anbefalinger:

Sida Cult of Pedagogy forklarer hvorfor en del icebreakers / bli-kjent-aktiviteter kan virke mot sin hensikt i det at de presser eleveen til å ta en større sosial risiko enn de egentlig har lyst til i en oppstarts-situasjon, og gir tre gode alternativer en kan forsøket i stedet for en del av de klassiske bli-kjent-aktivitetene.

Sida Kittys norskoppgaver inneholder en del forslag til oppstartsaktiviteter som virker enkle å gjennomføre og relativt ufarlige, selv for elever som befinner seg i en klasse der de ikke kjenner noen andre. Selv om oppgavene er beregnet på norsktimer, kan de stort sett også overføres til engelsk- eller fremmedspråksgrupper.

Jeg har tidligere sagt at jeg ikke er fan av «Finn noen som»-aktiviteten, men har du en klasse med litt konkurranseinnstilte elever er kanskje varianten med «People bingo» litt artig? Den minner om «Finn noen som», men inneholder også elementet bingo. Kort fortalt.

En annen aktivitet som kan brukes i grupper (spesielt i engelskfaget) og som krever at elevene forlater klasserommet (kanskje en idé for elever som er nye på skolen og trenger å bli kjent med omgivelsene?) er Photo Scavenger Hunt. Elevene deles i grupper og får en liste med «ting» de skal ta bilde av (alle har jo telefon med kamera nå om dagen) samt en tidsfrist. Første gruppe som er ferdig vinner – og når elevene returnerer til klasserommet kan de fortelle, på engelsk, hvor de fant de ulike «motivene». (I fremmedspråkene kan en eventuelt gi instruksene for hva elevene skal ta bilde av på målspråket, så får de også litt lese- og samarbeidstrening). Såsant ikke bildene skal være av personer, kan de jo eventuelt også lastes opp på instagram og gis en hashtag, slik at man etterpå kan se på bildene og diskutere dem. Les mer om Photo Scavenger Hunt her. 

Og bare fordi jeg har hatt denne sangen på hjernen fra jeg skrev ordet Icebreaker, her er det norske bidraget til Eurovisjonen i 2015 – Icebreaker.

 

 

 

Written by Therese Holm

17/08/2016 kl. 00:04

Legg igjen en kommentar

