Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Islcollective – gratis arbeidsark

leave a comment »

På begynnelsen av et nytt skoleår roter jeg i arkivet. Hadde jeg ikke et ark om dette i fjor? Laget jeg ikke et eller annet som kunne brukes om igjen fordi det egentlig var ganske bra? Hvor gjorde jeg egentlig av det arket med den leken som fungerte så fint i spansk-klassen? Må jeg virkelig finne opp hjulet en gang til?!

collectiveJeg sukker dypt og tenker at det hadde vært så kjekt om det fantes en nettside der en kunne laste ned gratis ferdiglagde arbeidsark både til oppstarten og som supplement til undervisninga generelt. En nettside som hadde ressurser både til spansk- og engelsktimene. Så kommer jeg på at det jo faktisk finnes!

Sida heter ISLCOLLECTIVE og er en side for ESL-lærere (English as a Second Language) og har ressurser både på engelsk, spansk, fransk, tysk, portugisisk og russisk. En må lage en bruker for å få tilgang, men innholdet er gratis og laget av lærere fra store deler av kloden. Når en har opprettet en bruker er det bare å søke og lete – og laste ned Word-dokumenter som kan enten redigeres, hvis det er nødvendig, eller printes rett ut og distribueres til elevene. O glede! Den engelske delen av sida er størst med mer enn 50.000 ulike arbeidsark tilgjengelig, men det er et ok utvalg også for fremmedspråkslærere.

islcollective5.JPG

Fra den spanske sida http://es.islcollective.com/

Jeg elsker jo ting som er tidsbesparende, og disse arbeidsarka ville det tatt meg relativt lang tid å lage selv – samt at jeg sikkert ikke hadde giddet å gjøre dem pene, med farger og figurer og så videre. Riktignok er en del arbeidark antakelig ment for lavere trinn, men siden jeg jobber med elever som holder på å lære både engelsk og spansk, tror jeg det vil fungere greit i disse klasseromma også. Riktignok jobber jeg mye digitalt med elevene, men hvis elevene skal jobbe sammen og (ubevisst) drive med interaksjonstrening og relasjonsbygging (to relativt hete poteter om dagen) kan de jo like gjerne gjøre dette med et papirark foran seg.

Noen av arbeidarka jeg har falt litt for, etter å ha klikket litt fram og tilbake, ser du under. Et til nivå 2 VG1-spansktimen, der elevene skal skrive en  del fakta om seg selv (og seinere skrive en fullstendig tekst basert på dette); og et til engelskklassen, der elevene får rollekort og må snakke sammen for å finne ut hvem en innbruddstyv er.

islcollective2

islcollective3.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finnes liknende sider som jeg ikke helt hat fått sett på ennå, som busyteacher.org og eslprintables.com (der du må bidra med egne arbeidsark for å få laste ned de som ligger på sida), mulig jeg kommer tilbake til disse senere. I mellomtida anbefaler jeg Islcollective, og husk å legge igjen en beskjed til den som har laget arbeidsarket, hvis du velger å laste det ned!

PS: Islcollective har også en del gratis PPT’er en kan laste ned.

 

 

Written by Therese Holm

19/08/2016 kl. 00:21

Legg igjen en kommentar

