Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Resumé Redone

leave a comment »

Diktet Resumé av Dorothy Parker er et av mine favorittdikt og går som følger:

tumblr_lpv4mgsfau1qdq6kn

Nylig kom jeg, via Facebook-siden til Dorothy Parker (åh, som hun ville ledd av at hun har sin egen Facebook-side!), over et dikt skrevet av Ellen Meister, som står bak Parkers Facebook-side. Diktet er en pastisj (heter det det på norsk? Pastiche?) av Parkers dikt, og jeg falt umiddelbart litt for det. Det går slik:

«Resumé Redone»
By Ellen Meister

TV bores you;
The web is a fright;
Your spouse ignores you;
And hobbies are trite.
Films are offensive;
Gardens weed;
Shopping’s expensive;
You might as well read.

Diktet ble først utgitt i NY Times i 1998, forøvrig, og jeg føler meg sikker på at Ms Parker ville ha satt pris på det. Vil du lese flere sitater av Dorothy Parker (og det burde du så absolutt), finnes det et rikholdig utvalg her, og vil du lese flere dikt av henne, så kan du finne mange av dem på PoemHunter sine sider. Hvis du bare vil vite mer om forfatteren, har Academy of American Poets en grei oversikt over livet hennes – og for en mer dyptpløyende artikkel anbefaler jeg NY Times Book Review sin artikkel fra april i år.

Til slutt, et annet, kjent sitat av Parker:

If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to.

Written by Therese Holm

22/08/2016 kl. 01:51

Legg igjen en kommentar

