Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Blendspace – en liten genistrek

with one comment

Blendspace5

Før sommerferien hadde jeg et lite kurs for kolleger der jeg snakket om nettsida Blendspace, som jeg riktignok ikke hadde fått testet ut på elever, men likevel hadde trua på. Skal en dømme etter responsen fra kollegene mine var jeg etter kurset ikke alene om det.

Blendspace er en nettside under TES-plattformen som lar deg lage digitale, interaktive undervisningsopplegg der du kan kombinere youtube-videoer med tekst, små quiz’er, Word-dokumenter, lenker til nettsteder, bilder og ruter med instrukser til elevene. I tillegg kan elevene legge inn kommentarer og det hele uten at de må klikke seg til og fra ulike nettsteder og bli distrahert på veien. Det virker nesten for godt til å være sant.

Det er mye snakk om The Flipped Classroom i lærerkretser, og Blendspace er på en måte en del av denne tankegangen, bare at det her dreier seg om det som kalles «blended learning», en kombinasjon av e-læring og instrukser fra lærer. Tidligere har jeg syntes at det virker som litt for mye styr å skulle spille inn mine egne instruksjonsvideoer for elever, men med Blendspace kan jeg kombinere andres videoer med mine egne instrukser, og det passer meg mye bedre.

Under et eksempel fra en Blendspace jeg har laget, der elevene i den første ruta får instrukser om hva de skal gjøre i undervisningsopplegget. I neste rute åpner det seg en liten quiz om temaet, før det i rute tre dukker opp en youtubevideo som spilles av direkte inne i Blendspace. På neste linje kommer en ny video, deretter et bilde elevene skal studere og i siste rute på denne linja kommer en ny tekstoppgave der elevene skal jobbe med vokabular. Alt dette befinner seg altså inne på samme nettside.

blendspace1.JPG

I en av IB-klassene har jeg ofte brukt en del taler som ligger på youtube. Tidligere har jeg gitt elevene en liste over linker til hvilke videoer jeg vil de skal se på, mens ved å bruke Blendspace kan jeg lage en oppgave der de i første rute får instrukser, i neste rute ligger tekstene til talene vil skal studere som et Word-dokument, og de resterende rutene inneholder de ulike talene. Dette gjør det jo betraktelig enklere og mer effektivt for elevene å manøvrere seg gjennom undervisningsopplegget mitt, samt at hvis ikke trenger å leite etter riktig youtube-adresse, da alle videoene er implementert i denne Blendspace’n. Dessuten kan elevene bruke kommentar-funksjonen som befinner seg til høyre når de er inne i opplegget (utenfor dette bildet) til å stille spørsmål eller diskutere det de skal lære.

Blendspace2.JPG

Men er ikke dette veldig avansert og vanskelig å lage? Nei, faktisk ikke. I løpet av et 90-minutters kurs hadde jeg både introdusert denne nettsida og demonstrert den og flere kolleger hadde laget seg brukernavn og satt sammen sine første undervisningsopplegg her.

Som alltid er dette enklest å finne ut av hvis en klikker litt rundt selv, men kort fortalt Blendspace3følger du malen til høyre her. For hver rute har du muligheten til å søke etter ulike ressurser på ulike plattformer. På TES Resources ligger en del gratis  ressurser laget av andre lærere, men jeg har ikke brukt denne plattformen noe særlig så langt. De ulike symbolene nedover viser innholdstypen du kan søke etter og sette inn – Youtube-videoer, søk på Google, bilder via Google Images, bilder fra Flickr, du kan sette inn lenke til nettsider, sette inn filer fra GDrive, filer fra Dropbox, eller du kan sette inn filer (f.eks Word-filer) fra egen lagringsplass. De to nederste «knappene» er Common Core Standards (hvis du underviser i UK) og en knapp for «settings».

 

Opprinnelig starter du med seks ruter du kan fylle med innhold på en ny Blendspace, men det er mulig å utvide med tre og tre ruter av gangen – den største Blendspace’n jeg har laget har rundt 30 ulike ruter. For å plassere det ulike innholdet bruker du Drag&drop-funksjonen og hvis du vil redigere og flytte rundt på rutene eller slette ei rute er dette ikke noe problem. Du kan forandre på hele oppsettet (farger etc) underveis og Blendspace autolagrer heldigvis underveis, slik at du ikke mister noe hvis pc’en går tom for strøm, eller noe annet uforutsett skulle skje.

 

For å bruke Blendspace må en opprette en bruker, noe som er raskt og smertefritt. For at det skal bli enkelt for elevene å finne Blendspace4fram, er det enkleste å opprette en klasse som elevene logger seg inn i, der de finner de undervisningsopplegga du vil at elevene skal bruke. Du får oppgitt en klassekode som elevene taster inn, og en klasse kan da se ut som til høyre her. Du kan også kopiere lenken til en Blendspace og gi denne til elevene direkte – men hvis du vil differensiere og gi elevene flere opplegg å jobbe med på rad, så er det kanskje enklere å opprette et eget klasserom. Som på andre nettsteder som Kahoot og Quizlet er det mulig å finne kollegers arbeid og å bruke disse i eget klasserom – på den måten kan en altså dele på jobben med å lage opplegg og eventuelt bruke andres opplegg med egne elever. Tidsbesparende og inspirerende å se hva andre har laget. Under Lessons Library finner du en rekke anbefalte videoer, organisert etter fag.

Slik jeg ser det kan Blendspace bli utrolig nyttig i undervisninga framover, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke noen har nevnt dette for meg før – jeg ramla forsåvidt over denne sida via Twitter, der noen nevnte den i en bisetning. Dessuten er ikke dette nettstedet begrensa til språkfag, uansett hvilket fag du underviser i vil du sannsynligvis kunne ha nytte av Blendspace, siden du setter sammen innholdet i undervisningsopplegget ditt selv.

Trenger du en rask, visuell gjennomgang, se videoen under, og prøv Blendspace. Jeg er ganske sikker på at du også vil bli begeistret.

 

 

 

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reblogged this on Wenches språkverden.

    wenkva

    23/08/2016 at 21:49


Legg igjen en kommentar

