Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Duolingo for Schools

leave a comment »

duolingo-logo

Som tidligere nevnt på denne bloggen er jeg veldig glad i nettsida Duolingo for å lære språk, og holder i øyeblikket på å forstå verbtida Futuro Perfecto på italiensk samtidig som jeg frisker opp tysken og fransken noe sporadisk.

Dette skoleåret har jeg i tillegg bestemt meg for å bruke Duolingo med elevene i spansk VG1 nivå 2-klassen min, da de definitivt trenger en liten repetisjon av de mest grunnleggende elementene i språket. Siden ikke alle har fått bøker enda, men har pc’er, var det logisk å allerede første spansktimen sørge for at elevene fikk oppretta en Duolingo-konto og kom i gang med repetisjonen. Men siden jeg er kontrollfrik og liker å kunne sjekke om elevene mine faktiskt gjør noe, har jeg også tatt i bruk Duolingo for Schools.

Duolingo for Schools er en nettside der jeg som lærer kan opprette et «klasserom» som elevene kommer inn på via en adgangskode, og der jeg kan legge inn «assignments» som skal være fullført innen en viss dato. I første omgang har elevene fått flere assignments / oppgaver som dekker de mest grunnleggende ferdighetene (å hilse, en del enkelt vokabular, noe grammatikk), og ut i fra det jeg kan se er mange av dem allerede godt i gang. På klassesida får jeg nemlig opp en oversikt over hvilke oppgaver elevene har fullført og hvor mange Duolingo-poeng de har klart å samle opp, i tillegg til når de har fullført oppgaven. I Duolingo er det jo mulig å «sjekke ut» flere «skills» på én gang hvis en mener en allerede behersker dem, og siden det er store forskjeller i nivåene til hver enkelt elev gir det dem muligheten til å raskt komme opp på et nivå der de møter noen utfordringer. Dermed blir repetisjonen mer individuell og forhåpentligvis også mer motiverende. Under ser du hvordan oversikten over oppgaver ser ut – til høyre ser jeg hvor mange elever som har fullført / påbegynt / ikke startet.

duolingo2

 

I tillegg til dette kan jeg gå inn på hver enkelt elev og se hvor mange oppgaver vedkommende har løst (se under). På den måten burde det være mulig å tilpasse undervisningen etter det nivået elevene befinner seg på, og en skal jo ikke se bort ifra at det at jeg ser hvor mange oppgave elevene faktisk løser i seg selv kan være en motivasjonsfaktor.

duolingo3

 

En annen fordel med Duolingo er at den eksisterer som en app, slik at elever som laster ned appen og har tilgang til Wifi kan i teorien drive med spansklæring hvor som helst: på bussen, i pauser, mens de kjeder seg, på do – på steder der de vanligvis ikke sitter med pc’en. Oppgavene i app’en er litt annerledes enn de som eksisterer på nettsida (mer drag&drop, mer muntlige oppgaver som skal leses inn for å trene tonefall) så kanskje kombinasjonen av app og nettsted også kan være motiverende på sitt vis.

For å starte med Duolingo for Schools trenger du å ha oppretta en bruker på Duolingo først. Deretter går du til Duolingo for Schools nettsida og lager et klasserom (noe som gir deg en kode elevene skal bruke – samt en startside du kan vise på prosjektoren for å få elevene i gang) før du starter med å gi elevene oppgaver som skal fullføres innen en tidsfrist. Selvsagt kan eleven gjøre flere oppgaver enn de jeg har bedt dem om, men å gi dem en del assignments spredt ut over et tidsrom kan kanskje få samtlige opp på et visst nivå i løpet av noen uker – er håpet.

Noen vil kanskje hevde at det er en ulempe at en må kunne engelsk for å klare å lære seg et språk via Duolingo, i og med at oppgavene har engelsk som startspråk – og jeg ser argumentasjonen. Men samtidig tenker jeg at om elevene må slå opp ett og annet ord på duolingo-languages-2Ordnett for å komme videre i oppgavene, så er det læring i dét også. Elevenes respons så langt har i alle fall vært utelukkende positiv – forhåpentligvis forblir den det.
Og selvsagt kan en ikke lære et språk komplett bare ved å bruke en nettside som Duolingo, men det virker som et godt supplement til undervisninga og forhåpentligvis vil en del elever bli «hekta på» spill-elementet i nettstedet (en samler poeng og får belønning i form av «lingots» som en kan bruke i en slags butikk, der en hovedsaklig kan kjøpe bonus-oppgaver og selvtester) samt at Duolingo sender deg en epost hvis du ikke er innom sida regelmessig og minner det på at språklæring krever kontinuerlig arbeid. Det er også et sosialt aspekt ved sida, i det at en kan legge til venner og «konkurrere» mot dem om å få høyest mulig poengsum. Alt i alt håper jeg Duolingo fører til at enkelte elever vil legge ned litt ekstra innsats fordi det er gøy å lære et språk.

Og for fremmespråklærere i andre språk enn spansk (eller eventuelle lesere som får lyst til å lære seg et språk ekstra) – Duolingo finnes for en rekke språk: tysk, fransk, italiensk, portugisisk, nederlandsk, irsk, svensk, tyrkisk, russisk, walisisk, tsjekkisk, hebraisk, hindi … til og med språk som esperanto og klingon – det er bare å velge og vrake!

 

Written by Therese Holm

25/08/2016 kl. 00:15

Legg igjen en kommentar

