Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Native Americans

leave a comment »

Etter å ha holdt på med The American Dream i førsteklassen min i engelsk (gjennom et veldig bra undervisningsopplegg som befinner seg her), skal vi nå bevege oss videre til temaet Native Americans.  Målet vi jobber med er «discuss and elaborate on culture and social conditions in several English-speaking countries». Siden jeg har en yrkesfaglig klasse som også skal få både fagbrev og generell studiekompetanse (et tilbud vi muligens er alene om på SVGS?) i løpet av 4 år, bruker jeg boka Tracks, siden den har mer aktuell yrkesretting enn Stunt som brukes på studespesialiserende. Dessverre synes jeg dog den boka er noe springende i temavalg og mangler for eksempel temaet native Americans. Men da går det jo heldigvis an å supplere med annet materiale fra det o store internettet.

Enkelte kolleger sier «Jeg finner aldri noe på nettet» eller «Det er alt for mye å velge mellom på nettet» – og det tar definitivt litt tid å sortere og å leite fra ressurser som kan brukes. Her er en liten demonstrasjon på hvordan jeg går fram for å samle sider jeg kan bruke med elevene.

I Stunt finnes novella The Adventures of an Indian Princess av Patricia Riley og på nettsidene til Stunt finnes en lydfil med hele novella. En tekstversjon av denne novella finner jeg ikke umiddelbart på nettet, annet enn at det er en i dette dokumentet, som er en scanna versjon av en tekstsamling kalt Native Amercian Literature. Denne novella er én av tekstene jeg vil at elevene mine skal lese for å se hvordan det å være native American framstilles i litteratur, så jeg lagrer disse lenkene. Når jeg søker på books.google.com etter samlingen «Native American Literature» får jeg dessuten opp et treff på denne tekstsamlingen, der introduksjonen, skrevet av Patricia Riley, ligger tilgjengelig på nett. Det kan jo bli aktuelt som bakgrunnslesing, for enkelte av elevene i det minste.

En annen forfatter jeg vil at elevene skal stifte bekjentskap med er Sherman Alexie, forfatter av The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian. Denne YA romanen er relativt velkjent, den er både morsom og lettlest, og jeg vet at vi har den på skolebiblioteket, så kanskje det å lese utdrag fra romanen kan inspirere enkelte av elevene til å lese hele romanen på egen hånd. Sida teenreads.com har de to første kapitlene av romanen  liggende, og NDLA har en side med lydfiler til disse to kapitlene samt en side med tekstoppgaver som kan bli nyttige. I tillegg har NDLA en side med et video-intervju med forfatteren, Sherman Alexie, komplett med oppgaver til intervjuet. Etter litt leiting finner jeg dessuten ESL-sida esl.bits.net, som har hele romanen liggende, komplett med lydfiler til hvert kapittel. Det kan jo definitivt bli nyttig. Jeg lagrer også hjemmesida til forfatteren, der elevene kan lese mer om ham og hans andre ting han har skrevet. I tillegg lagrer jeg et intervju fra The Guardian og en samleside med flere videointervju med forfatteren.

Men før vi kommer så langt som til å lese litteraturen, trenger elevene noe faktakunnskap om native Americans. Jeg ser at NDLA har en side om Current situation, om Forced Removal og om Trail of Tears. På wikimedia finner jeg dessuten et kart over Trail of Tears som kan være aktuelt, kombinert med denne filmen fra History.com og Robert Lindneux sitt bilde kalt Trail of Tears, som er limt inn under.

4tear44b

Men siden fokuset etter hvert skal være på hvordan det er å være native American i dag, lagrer jeg også siden We Shall Remain, fra pbs,org. som er et slags prosjekt med små intervjuer med native Americans om både fortid og nåtid. Jeg er spesielt interessert i pbs.org sin side ReelNative, som er en samling med filmer på 4-5 minutter der ulike native Americans snakker om sin fortid og om det å være native American i USA i dag. Under ser du hvordan sida ser ut, hvert lille bilde er en video en kan klikke på for å få vite mer om hvordan én native American person ser på det å være native American i USA i dag.

reelnative

Fra http://www.pbs.org/wgbh/amex/weshallremain/reel_native

 

Det siste jeg sjekker på nettet er nettsider som quizlet.com, flipquiz.com og kahoot.com, i tilfelle noen allerede har laget ordlister til novella vi skal lese eller ordlister til temaet «native Americans» (lister på engelsk der én kolonne har ordet og den andre kolonnen har en beskrivelse av ordet, er jo veldig kjekke hvis en vil spille quizlet live med elevene, for eksempel), eventuelt ferdige spørsmålssett om temaet vårt. Så gjenstår «bare» å organisere denne innsamla informasjonen før den presenteres for elevene.

 

Written by Therese Holm

28/09/2016 kl. 02:30

Legg igjen en kommentar

