Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Classic cinema

leave a comment »

classiccinema2I disse tider der «alle» har Netflix og «alt» ligger tilgjengelig på nett er det kanskje unødvendig å anbefale ei nettside der en kan se en haug med klassiske filmer – men dog. Siden Classiccinema.org reddet meg her om dagen da jeg skulle vise My Fair Lady til en klasse, og idet jeg skulle sette inn dvd’en, oppdaget at dvd’en slett ikke lå i coveret. O skrekk.

Et raskt søk på nettet viste dog at My Fair Lady ligger på youtube – i flere versjoner. Den første jeg fant var dubba til fransk. Den andre jeg fant hadde spansk teksting. Dessuten hakket de litt, som youtube ofte gjør hvis filene er for store. Slik havna jeg altså på Classiccinema.org sine sider, der det befinner seg en helt kurant utgave av filmen, der lyden til og med er ganske bra. Filmen ble satt i gang og det var bare å glede seg over klassikere som «All I want is a Room Somewhere», «A Little Bit of Luck», «I Could Have Danced All Night» – og så videre.

Classic cinema er altså en nettside der du gratis kan strømme filmer fra 20-tallet og opp til 80-tallet en gang. Det er mulig å søke etter spesifikke filmer, en kan søke på skuespillere eller på sjanger. Det hele er gratis og det har fungert fint for de filmene jeg har prøvd meg på foreløpig. Som sagt, det finnes sikkert mange slike sider, men jeg var veldig fornøyd med denne.

classiccinema3

Written by Therese Holm

14/10/2016 kl. 00:02

Legg igjen en kommentar

