Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Placemats – cooperative learning

leave a comment »

For litt siden kom jeg over begrepet «placemats» i forbindelse med gruppearbeid. Jeg er ikke en stor fan av gruppearbeid i utgangspunktet, for jeg synes ofte det fører til at noen elever blir sittende som passive tilskuere mens andre ender opp med å dra hele lasset – uansett om jeg gir dem ulike «oppgaver» som tidtaker / oppmuntrer / skribent (se denne pinterest-posten for ulike forslag til fordeling av roller i gruppearbeid) og så videre. Men ved å bruke placemat-teknikken MÅ alle elevene være aktive og bidra og det blir veldig synlig hvis noen IKKE gjør dette.

Eksempel på

Eksempel på «placemat»

Kort fortalt er dette en teknikk som krevet et A3-ark og penner. Ikke spesielt digitalt, altså – men dog. Arbeidet starter med at elevene får en oppgave som de tenker over hver for seg. Med førsteklassen min i YF-engelsk har jeg gitt dem et «case» de skal tenke over (jeg har brukt en oppgave fra NDLA der elevene skal vurdere ulike praksissituasjoner og hvordan de ville reagert i situasjonene), mens spanskklassen min har fått en kopi av en tekst i boka med beskjed om å streke under alle ukjente ord. Neste fase er at elevene setter seg i grupper på 3-4, og hver gruppe får et A3-ark med en sirkel i midten og fire streker som deler arket inn i fire soner utenfor sirkelen. Hver elev skriver så – samtidig – i sin sone, svaret på oppgaven. Engelskelevene skrev altså ned hvordan de ville reagert på case’n de hadde fått utdelt, spanskelevene skrev ned alle ordene som var ukjente for dem. Dette gjøres i absolutt stillhet.

I den neste fasen skal elevene diskutere det de har skrevet ned, og enes om hva som skal skrives i sirkelen i midten av arket. Engelskklassen måtte altså diskutere hvordan de ville håndert case’n og skrive ned svaret i midten, spanskklassen måtte hjelpe hverandre med å forstå ord, og de ordene som ingen på gruppa kjente skrev de ned i midten av arket.

I siste fase har jeg gjort litt ulikt – med engelskgruppa jobbet jo alle med samme case, så der oppsummerte vi ved at de ulike gruppene fortalte hva de hadde kommet fram til og sammenlikned løsningene. Med spanskklassen gjorde jeg en annen variant, ved at jeg ba alle på gruppa skrive ned de ukjente orda fra sirkelen på en «gul lapp» før jeg delte dem inn på nytt i nye grupper (siden målet her var å forsøke å få dem til å lære av hverandre). I de nye gruppene diskuterte de orda som de hadde med seg, og skrev én felles lapp med orda som fortsatt var ukjente. Disse orda samla vi til slutt på tavla og gikk gjennom felles. Deretter fikk elevene i lekse å lese teksten om igjen, med fokus på å forstå den og å kunne svare på noen spørsmål til teksten. Det finnes en gloseliste til dette kapittelet, på 70 gloser… Men målet var liksom at elevene skulle lære av hverandre og ikke behøve å pugge 70 nye gloser for å forstå en tekst.

Videoen under viser én måte å jobbe med «placemats» på, og synliggjør hvordan en «placemat» ser ut:

 

Denne type aktivitet kalles jo ofte «Cooperative learning» og på denne siden finner du både en beskrivelse av denne aktiviteten og andre samarbeidslærings-aktiviteter. Siden relasjonsbygging er sterkt i fokus hos oss i år syntes jeg det var gledelig å finne en type gruppearbeid som aktiviserer alle elevene og også krever at de samarbeider.

Under finner du en annen video som viser «consensus placemat» arbeid i praksis.

 

 

 

Written by Therese Holm

20/10/2016 kl. 00:05

Legg igjen en kommentar

