Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Blind Kahoot

leave a comment »

tumblr_inline_mrvnn7u0oo1qz4rgpMange har vel nå prøvd ut Kahoot for å oppsummere et tema eller for å ha et «avbrekk» midt i timen. Jeg synes ofte det kan være nyttig å kjøre samme Kahoot’en først og sist i timen, hvis jeg skal gjennomgå et nytt tema, sånn at elevene får en følelse av hva det er de skal lære i timen, for deretter å få de samme spørsmåla 90 minutter senere – forhåpentligvis med bedre resultat.

Men Kahoot fortsetter å utvikle seg, og har nå to nye funksjoner som er interessante. Den ene er muligheten for å spille en Ghost Kahoot direke etter å ha spilt en vanlig Kahoot. Da beholder elevene brukernavnet sitt, men får et lite spøkelses-symbol ved siden av navnet, og det er om å gjøre å slå sitt eget resultat fra forrige runde. Funker bra hvis en vil ha en rask repetisjon for å se om elevene kan lære noe bare av å svare på spørsmål og å huske de rette svara.

cmdinaxwqaaxkakEn annen funksjon som er ny er det som kalles «Blind Kahoot». Metoden er utviklet av en biologi-lærer med et ønske om å bruke Kahoot til å lære noe nytt, ikke bare til repetisjon av noe de allerede skal ha lært.Kort fortalt har Kahoot en slags mal som forklarer deg hva slags spørsmål du skal fylle ut underveis – en kombinasjon av spørsmål elevene først ikke forventes å kunne svare på, poengløse spørsmål for å sjekke om elevene forstår og repetisjonsspørsmål for å forsterke læring. Jeg testet denne måten å gjøre Kahoot på med spanskklassen min her om dagen og gjennomgikk bruk av indirekte objektspronomen – og det var en interessant opplevelse. Jeg må nok finjustere spørsmåla noe, (jeg kombinerte Kahoot’en med en kort PPT der jeg gjennomgikk grammatikken), men jeg syntes det var et morsomt alternativ til å gjnenomgå grammatikk og deretter gjøre oppgaver i boka eller digitalt.

Se videoen under for bakgrunnen for denne nyutviklingen til Kahoot:

 

Kahoot forklarer dessuten denne arbeidsmetoden på bloggen sin eller du kan lese deg opp på dette på side 11 i Kahoot-guiden (pdf-fil).  Jeg kommer definitivt til å prøve dette igjen, med et annet tema.

kahoot-logo

Written by Therese Holm

24/10/2016 kl. 00:01

Publisert i engelsk, fremmedspråk

Tagged with , , ,

Legg igjen en kommentar

