Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Teachingchannel.org

leave a comment »

Jeg har tre bøker om undervisning som jeg har lyst til å lese. Jeg har bokmerket minst åtte blogger som ser ut til å ha interessante innlegg om didaktikk og metodikk. Jeg har en lang liste med artikler fra ulike nettaviser og blogger, som kanskje kan brukes i undervisning. Det er januar, jeg er litt desperat etter inspirasjon, og jeg starter året med de to rettebunkene jeg ikke klarte å få unna i desember da jeg gikk ned med en influensa og lungeinfeksjon.

logo-teaching-channel1I tillegg er det slutten på terminen, det skal settes karakterer, det skal telles over fravær, det er møter om Extended Essay-revisjonen og det er møter på alle seksjoner og avdelinger. Det er i det hele tatt veldig mye som skjer som ikke direkte har noe å gjøre med det jeg gjør i klasserommet. Det er lite snakk om hvilke metoder vi bruker, hvordan vi retter prøver, hvordan vi kan utvikle fagene. Vi har ikke tid til dette – jeg bruker hver kveld denne uka på å forberede undervisning, lage halvårsplaner, sette terminkarakterer (og legge alt inn i det vaklende systemet SkoleArena), rette Paper 1 og Paper 2, samt noen slengere fra Written Tasks som vi har gjort tidligere… Men jeg trenger inspirasjon! Jeg trenger å få noen ideer til undervisning! Og jeg har ikke tid til å lese bøkene mine, åpne bokmerkene mine eller se over artiklene. Så jeg går til teachingchannel.org i stedet.

Teachingchannel.org er en nettside med korte videoer som fokuserer på ulike undervisningsmetoder, vurderingsmetoder og enkelte presentasjoner av lærere. Videoene er korte (2-8 minutter) og er filmet i klasserom slik at en ser teorien i praksis. Det jeg synes er ekstra interessant er at enkelte av videoene for fag som for eksempel matte inneholder noen poeng som jeg kan bruke også i mine språkfag. Som denne videoen der Leah Alcala snakker om hvordan hun bruker en oppvarmingsøvelse i mattefaget. Jeg kunne tenke meg å gjøre noe liknende i spansk. Eller denne videoen, der samme lærer snakker om hvordan hun retter matteprøver ved å bare highlighte feil – også noe jeg vet enkelte kolleger driver med i spansk (og så skriver de teksten på nytt, før de får en endelig karakter). Siden gir deg mulighet til å søke etter videoer innenfor spesifikke fag, som engelsk, og du kan avgrense søket etter hvilket nivå du underviser på eller hvilket tema du leter etter. Trenger du noen minutter med inspirasjon sånn i overgangen mellom første og andre termin, så anbefaler jeg litt avkobling med teachingchannel.org.

I bildet under ser du eksempler på noen av videoene som er sortert under «engelsk» på Teachingchannel.

teachingchannep

Written by Therese Holm

12/01/2017 kl. 00:53

Publisert i engelsk, Nettsted, engelsk, Uncategorized

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

