Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Trump og lingvistene

leave a comment »

voxtrump

En kan ikke unngå Trump om dagen. Tro meg, jeg prøver aktivt. Men om politikken hans samt hans manglende respekt for det meste er skremmende, er han i det minste interessant linvgistisk sett.

Trumps taler er sjelden skrevet ned på forhånd, sier han selv, han foretrekker å ta ting på sparket, snakke rett fra levra og alt det der. Det gjør også talene hans noe vanskelig å analysere – siden de, når de er transkribert, framstår som famlende, rotete og repetitive (det han selv refererer til som «beautiful flowing sentences»). Likevel har enkelte lingvister altså sett nærmere på hvordan denne måten å tale til folket på kan ha en viss appell. I artikkelen Donald Trump’s unique speaking style,explained by linguists, publisert på vox.com, forklarer flere lingvister, blant dem Mark Liberman og George Lakoff, hvordan denne talemåten faktisk har en appell og hvordan Trump bruker enkelte «salgstricks» med relativt god effekt.

Artikkelen er interessant for meg siden vi driver med retorisk analyse i 2IB om dagen, og er midt i en tolkning/analyse av Michelle Obamas tale fra New Hampshire i oktober. Hvis jeg orker skal jeg også vise elevene en av Trumps taler og la dem diskutere hvorvidt det lingvistene hevder i nevnte artikkel har noe for seg.

Min oppfatning av Trump sammenfaller forbløffende godt med Geoffrey Pullum, lingvist ved University of Edinburgh:

He’s an undisciplined narcissist who craves power but doesn’t have the intellectual capacity to exercise it wisely

Written by Therese Holm

12/01/2017 kl. 22:18

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

