Thereses digitale klasserom

-Nettsteder brukt i mitt digitale klasserom-

Blendspace – pascua en España

leave a comment »

Det er en stund siden jeg har brukt Blendspace, men her om dagen lagde jeg et opplegg til spanskklassen min om påskefeiring i Spania. Med bare ei uke mellom heldagsprøveperioden og påskeferien ble det liksom for kort tid til å sette i gang med noen nye, store prosjekter – så da ble det heller litt ekstra fokus på påskefeiring i Spania. (Jeg skrev et innlegg om påskefeiring i Spania i fjor også, der jeg brukte litt andre videoer – det finner du her)

Jeg har tidligere skrevet om Blendspace her og kan nå bekrefte at elevene faktisk jobber bra med denne typen «undervisning» – spesielt når det hele skal resultere i en innlevering. Dessuten gir det meg muligheten til å ta ut elevene på gangen og snakke med dem, på spansk, om hva de skal i påskeferien, og dermed få inn litt spontan, muntlig tale oppi det hele. Det jeg liker er at Blendspace gir meg muligheten til å sette sammen ulike typer oppgaver, fra YouTube-videoer til Word-dokumenter til en Quiz, og at alt befinner seg på samme nettsida. Elevene mine har opprettet en bruker på Blendspace for å få tilgang til klassesida, der de ulike Blendspace-oppgavene ligger (og for å kunne svare på quiz’en i oppgaven), men det er fullt mulig for alle å gå direkte til sida og se om det kanskje er noe som kan brukes i andres spansktimer også. Slik ser de første 6 (av 21) oppgavene ut på Blendspace-sida:

blendpascua

Som alltid kommer jo dette litt i siste lita sånn før påskeferien, men jeg skriver om det her også i håp om å huske dette selv neste år, slik at jeg kan gjenbruke det jeg har laget!

Har du ikke tid til et stort opplegg om påske, anbefales uansett videoen til !Pregunta Ya! om påskefeiring i Spania og Mexico eller videoen under, som kort forklarer hovedtrekk i påskefeiring i Spania.

 

!Felices pascuas!

conejos-felices-pascuas

Bildelenke: http://animaleshoy.net/wp-content/uploads/2016/03/conejos-felices-pascuas.jpg

Written by Therese Holm

05/04/2017 kl. 00:15

Publisert i fremmedspråk

Tagged with ,

Legg igjen en kommentar

